Voi începe cu o întrebare simplă. Cum v-ați simțit la Gala TEMPORIS?
Sunt întotdeauna surprinsă atunci când mi se acordă un premiu. Nu pentru premii lucrez, dar mă simt bine atunci când îmi este recunoscută munca. Este un sentiment special. Până la urmă, eu pun întrebarea corectă la momentul adecvat și în acest fel găsesc noi soluții. Întotdeauna este important nu doar să creezi o noutate, ci să-i și dai o plus valoare, care vine dintr-un spirit special.
Care este Sfântul Graal în orologerie, din punctul dumneavoastră de vedere, dacă există așa ceva?
Este simplu. Nu este atât de important să creezi ceva care să-ți placă doar ție. Reacția de plăcere și satisfacție a clienților, acolo este cheia. De aceea am și creat mai multe concepte de ceasuri, cu o mare doză de input de la clienți. Suntem siguri că acesta este viitorul orologeriei. Mai este un aspect legat de Sfântul Graal despre care aminteați. Ar fi ideal ca toate ceasurile noastre să aibă nevoie pe parcurs doar de ajustări, niciodată de service. Este deja un target asumat.
Legat de acest target, mai întâi trebuie inventate noi materiale, noi tehnologii, o parte pe care le-ați folosit deja la concepte. Ce fel de materiale credeți că trebuie creat pentru a atinge acest nivel de perfecțiune?
Nu trebuie să inventăm noi materiale. Le așteptăm din alte industrii și apoi le adaptăm la necesitățile noastre.
Și de la ce industrii așteptați noi materiale care ar putea fi folosite în orologerie?
Pe lângă industria aeronautică, ar mai fi industria medicală și cea de optică. Chiar folosim deja materiale din acest domeniu.
Care ar putea fi următoarea complicație care să marcheze industria orologeră la fel cum a făcut-o tourbillon-ul acum două sute de ani?
Mă gândesc la complicații care, la fel cum tourbillon-ul anulează în mare parte efectul gravitației asupra preciziei ceasului, să ferească mecanismul de influențele câmpurilor magnetice, diferențelor de temperatură și șocurilor. Pentru că balansierul este influențat de mai multe elemente, nu doar de gravitație. Imaginați-vă o complicație care ar compensa toate aceste influențe.
Lucrați deja la ceva de genul acesta?
Nu vă pot spune. Dar tocmai discutam despre faptul că lucrăm la niște concepte interne.
Cum vi se pare această aglomerare recentă de instituții care se ocupă cu certificarea preciziei ceasurilor?
Referința rămâne COSC, primul institut care a oferit certificări de precizie. Dar testele lor sunt deja prea simple. Fără a mișca ceasul, un test pentru 24 ore, apoi altul similar… nu aceasta este realitatea în care funcționează ceasurile. Noile institute vin cu teste mai realiste, cu ceasul purtat la mână și alte elemente mai aproape de realitate, deci este un plus, este mai relevant.
Cum v-a venit ideea acestei noi abordări a calendarului la modelul Cartier AstroCalendaire? Am înțeles, atunci când am fost cu dumneavoastră în Manufactura Cartier, cât de important este să-ți produci propriile mecanisme. Acum, când swatch nu va mai furniza mecanisme, cum credeți că vor fi afectați manufacturile care le foloseau?
Trebuie găsite alte soluții, trebuie să ne adaptăm, pentru că nu avem de ales. Și sunt două posibilități, fie cauți un alt furnizor, fie investești și îți produci singur mecanismele.
Ca membri ai grupului Richemont, în ce măsură interacționați cu celelalte branduri din grup?
În ceea ce privește dezvoltarea, deloc. Nu vrem să diluăm creativitatea și personalitatea ceasurilor noastre. Există un centru de producție de piese pentru mecanisme deținut de Richemont, la care participă mai multe branduri din grup. Acolo poți comanda componente, este un furnizor intern.
Cum spuneam, nu împărțim tehnologie între branduri. Avem însă un comitet în cadrul grupului, condus chiar de domul Johann Rupert (Președintele Executiv al grupului Richemont, n. r.) și la fiecare trei luni, fiecare brand își prezintă creațiile pentru a fi validate.
Din perspectiva dumneavoastră, care sunt trendurile pentru ceasurile Cartier în următorii 5 – 10 ani? La ce să ne așteptăm?
Vom continua să dezvoltăm brandul și produsele, cu accent pe gama pentru bărbați.
Cum priviți smartwatch-urile? Vă imaginați un asemenea ceas de la Cartier, eventual în cooperare cu un gigant în domeniu, ca Google sau Apple?
Nu știu, depinde… Nu vreau să spun nu, pentru că niciodată nu spun nu unei idei. Oricum n-ar putea să se întâmple prea curând. Durează destul de mult să îmbini o asemenea tehnologie cu ceasurile de lux.
(Articol publicat în numărul 32 – septembrie 2014 – al revistei TEMPORIS. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați)
TEMPORIS Awards Gala 2015 va avea loc pe 21 mai, la București.
Citiți și:
TEMPORIS Awards Gala 2014 – a treia ediție a unui eveniment cu conotații internaționale
TEMPORIS Awards: Haute Horlogerie ieri, azi și mâine
Câștigătorul premiului Temporis Awards 2014 și-a primit ceasul