TEMPORIS Awards: Haute Horlogerie ieri, azi și mâine

IMG_3684

Temporis Awards Gala, evenimentul anual, unic în România, a adus în 2014 la București patru mari ceasornicari de Haute Horlogerie, toți fiind la prima vizită în România și toți dornici să o mai viziteze și cu alte ocazii după cele trei zile petrecute în București. Philippe Dufour, Roger Dubuis, Michel Parmigiani și Carole Forestier Kasapi au venit în țara noastră pentru a fi primiți în Temporis Hall of Fame, singurul din întreaga lume dedicat ceasornicarilor, inventatorilor și designerilor din Haute Horlogerie.

Înaintea galei de premiere, Philippe Dufour, Roger Dubuis și Michel Parmigiani au participat la o masă rotundă împreună cu personalități autohtone pasionate de ceasuri, evenimentul fiind onorat și de prezența Excelenței Sale domnul Jean Hubert, ambasador al Elveției și mare susținător al industriei elvețiene de orologerie, deja un obișnuit al evenimentelor organizate de revista TEMPORIS. La masa rotundă au mai fost prezenți și doi membri ai juriului TEMPORIS Awards Gala, Radu Budeș și Peter Imre, dar și reprezentanți a două dintre cele trei companii implicate în lumea business-ului cu ceasuri din România. Evenimentul a fost patronat de Dan Vardie, fondatorul TEMPORIS.

IMG_3846

Haute Horlogerie, versiunea in-house

Natural, prima temă de discuție a fost despre Haute Horlogerie, fiecare dintre cei trei invitați de marcă dezvăluind ce înseamnă pentru ei acest segment. Decanul de vârstă, Roger Dubuis a declarat: ”Mă bucur foarte mult să mă aflu printre dumneavoastră, nu am să fac un tratat științific dedicat acestei industrii, vreau doar să subliniez că, pentru mine, aceasta reprezintă un simbol, o emoție puternică pe care încerc să o transmit dincolo de vremuri, încerc să traduc trecutul și să îl transmit generației noi, să transmit această experiență din inimă.  Nu vreau să copiez pur și simplu ceea ce s-a întâmplat în trecut, ci să mă bazez pe experiențele din trecut transpunându-le in viitor, în sensul și cu scopul de a păstra calitatea. Este foarte important să pui suflet în această industrie, dincolo de mecanica în sine.”

Philippe Dufour, mai jovial și, în același timp, uimit să descopere un asemenea nivel de interes pentru ceasuri în România: ”Definiția mea nu este foarte clară, nu știu unde se sfârșește aceasta. Din punctul meu  vedere Haute Horlogerie nu înseamnă neapărat un preț ridicat. Definiția mea ar fi aceea de valoare adăugată la nivelul unui asemenea ceas, realizată grație unui lucru manual. Cum spunea și Roger, ne punem o părticică din suflet, iar persoana care va purta un asemenea ceas realizat manual, inevitabil va resimți o anumită emoție.

Laureatii Galei Temporis Awards

Nimeni dintre noi nu cumpără un ceas doar ca să vadă cât este ora. Vă puteti uita oriunde dacă doriți să știți cât este ceasul. În schimb, pentru un bărbat este practic singura bijuterie pe care o poartă, de aceea îi place să își facă acest „moft”, de a-și cumpăra un ceas de asemenea calitate. Și cum spuneam cu ceva timp în urmă, aveți noroc că mai există încă specialiști în viață, care pot să fabrice asemenea bijuterii. Înainte de a-l cunoaște pe domnul Vardie, nu îmi imaginam că există în România asemenea interes pentru ceasuri. Michel și Roger au fost și ei uimiți. Imediat cum am văzut mașinile la aeroport, mi-am dat seama că există interes pentru orologerie în România”.

Michel Parmigiani are propria interpretare pentru Haute Horlogerie, în care insistă pe limitarea industrializării producției ceasurilor: ”Cum s-a spus deja de două ori până acum, Haute Horlogerie înseamnă foarte multă emoție. De ce? Pentru că vorbim aici despre o artă, în care punem suflet. Dar este important să vorbim și despre tradiția din această branșă. Sigur că este importantă și această parte industrială, tehnică, aceste mașini automate pe care ne bazăm, dar în același timp este important să nu lăsăm să se industrializeze prea mult această branșă, să și visăm când lucrăm. Dacă accentuăm prea mult această latură industrială, practic stricăm visul. Dacă am un mesaj de transmis, acesta este faptul că visul trebuie dus mai departe, trebuie păstrat, nu trebuie distrus în această industrie.”

Criza quartz și reintroducerea complicațiilor

A urmat apoi provocarea lansată de Dan Vardie către cei trei ceasornicari de renume, un inside story despre modul în care a depășit industria elvețiană criza quartz-ului și cum au reușit marile case orologere să reintroducă treptat complicațiile.

Philippe Dufour: „În acea perioadă a crizei, orologeria a pierdut 60.000 locuri de muncă. Atunci elvețienii s-au speriat puțin. Ceasul mecanic a dispărut. Au aruncat mașinăriile, utilajele. Nu piața a respins ceasul mecanic, ci Elveției i s-a facut teamă în acel context. În momentul în care ceasul mecanic a revenit pe piață, cei care au aruncat mașinăriile acelea practic au început să plângă. Nimeni nu mai credea la momentul respectiv în ceasurile elvețiene.

La ora actuală, pentru că vorbeam aici de valoare adăugată, indiferent despre ce produs am vorbi din industrie, ce ne împiedică cumva să progresăm sunt costurile care se adaugă la procesul de producție. Avem printre cele mai ridicate taxe din lume. În acest moment, dificultatea constă în faptul că aceste mașinării nu mai sunt proprietatea noastră integrală, în anii ´70 toate mașinăriile erau de producție elvețiană. În ziua de azi, acestea au fost înlocuite de mașinării de producție, automatizate, pe care poți să gravezi aproape orice. Datorită automatizării, același produs poate fi realizat de 5 ori mai ieftin în China, de exemplu.

Dacă ne mulțumim cu această calitate, fără a mai simți nevoia unei valori adăugate, atunci s-a zis cu noi. Suntem condamnați să adăugăm această valoare, cultura noastră, pe care chinezii și japonezii nu o au. Ei pot învăța foarte repede. Suntem cu un pas înainte, dar trebuie să ne păstrăm acest pas. Dacă nu, vom avea probleme.”

IMG_3681

Michel Parmigiani își amintește perioada și afirmă că banalizarea unui asemenea obiect, ceasul, a dus la situații care îi știrbesc valoarea: „Vorbeam despre vise adineauri. Când a apărut ceasul cu quartz, acesta a permis câteva mișcări strategice în piață. Când găsești un ceas cu quartz, digital, în punga de detergent, drept cadou, este foarte plăcut. Iată, banalizarea unui obiect care devine astfel un simplu accesoriu. De exemplu, când Bugatti căuta un specialist să realizeze ceasurile pentru modelul Veyron, ne-au abordat, dar ne priveau ca pe un simplu accesoriu. Nu sunt de acord. E un ceas Bugatti, dar nu este un simplu accesoriu. Este un pic cam scump acest accesoriu! Ce e important în această meserie este să nu ucidem visul. Este foarte important să visezi în continuare. Este un soi de trădare, te depărtezi de această industrie a orologeriei. Ne-am depărtat pentru că am banalizat produsul în sine, pentru că nu am vrut să îi acordăm importanța pe care o merită cu adevărat. Cum spunea și Philippe, a fost doar o mare risipă, am vrut pur și simplu să dăm pagina în această meserie.

Eu însumi am fost martorul unei scene uluitoare, când s-a aruncat un asemenea utilaj și erau persoane care se asigurau că acesta nu va fi furat. Putem să o luăm de la capăt, cu mijloace mai puțin moderne. Dar cred că s-a produs această prăbușire pentru că ceasul a fost tratat ca un simplu accesoriu. Și vorbim totuși de un moft, de a scoate produse la un preț accesibil.”

Fenomenul smartwatch, o amenințare?

Ce poate fi mai interesant decât să auzi trei mari personalități ale orologeriei, care preferă oricând manufacturarea unei simple mașinării robotizate, vorbind despre ofensiva ceasurilor inteligente?

Philippe Dufour: “Cei interesați la ora actuală de produsele din înalta orologerie, au cunoștințe în acest domeniu, știu cu ce se mănâncă. Vorbeam acum ceva timp cu niște negustori din Singapore, care îmi spuneau că este din ce în ce mai greu să vinzi un ceas. Privind în urmă îmi dau seama că truda pe care noi am pus-o în aceste obiecte dă rezultate abia atunci când vine cineva în magazin, spune că vrea ceasul respectiv, îl privește, scoate lupa, începe să îl studieze, să îl compare. Deci iată că aceste detalii contează. Pentru că mai sunt oameni care țin cont de ele.”

Michel Parmigiani crede în diversitate și crede că ceasul trebuie cumpărat din plăcere, nu ca o investiție. La fel cum crede că este loc pentru toată lumea, inclusiv pentru smartwatch, care ar putea chiar să impulsioneze industria orologeră tradițională. ”Cred că la ora actuală trăim în diversitate, sunt amatori de ceasuri quartz și cei care cumpără ceasuri din gama superioară, pentru că acordă valoare colecției. Cumpără pentru propria plăcere. Important este să cumperi ceasul din plăcere. Ar fi o greșeală să îl privești ca pe o investiție. E mai important nu doar să investești, cât să îți faci o plăcere. Sunt produse pentru toate gusturile, e ca și amprenta digitală. Este foarte mult de lucru pentru a face față concurenței. Apariția Swatch a menținut existența acestei rețele, care a permis meseriașilor contribuția la crearea mecanismului respectiv. Dacă nu apărea Swatch, s-ar fi prăbușit toate ramurile conexe și ar fi fost imposibil să refacem totul. Dacă ajungi să deraiezi este foarte greu să revii pe linie. Sunt ceasuri pentru toate gusturile și nu trebuie ignorat marketingul.”

Dan Vardie vine cu o completare, rezultat al unei proprii anchete jurnalistice asupra impactului smartwatch în industria orologeră. ”Industria smartwatch aparține giganților tehnologici Apple, Google, Microsoft, Samsung, Sony, etc. Banii implicați în această afacere pot cumpăra de o sută de ori toată industria orologeră. Am facut un calcul, cash-ul din conturile lui Apple poate cumpăra Luis Vuitton, Swatch și Richemont, toate odată. La Apple sunt implicați în jur de 68 de designeri pentru smartwatch.

O altă concluzie a fost că smartwatch-ul va ataca industria clasică în moduri diferite. Dacă ne uităm la întreaga gamă Roger Dubuis este puțin probabil să fie afectată de smartwatch. Probabil vorbim despre o scădere de doar două procente. Referindu-ne la Parmigiani Fleurier, suntem în aceeași gamă de scădere. Am discutat și cu președinta lui Guess, care a răspuns că în loc să fie afectată de asta, ar prefera să fie aliata unui mare producător. Așa se face că o serie întreagă de producători, Fossil, Tissot, Guess, încearcă să realize niște colaborări și să creeze propriul smartwatch. Google le-a oferit ajutor”.

Complicația viitorului

La finalul mesei rotunde, cei trei invitați de marcă au fost rugați să răspundă la o întrebare nu chiar simplă și anume cum cred ei că va arăta complicația care va avea același impact ca tourbillon-ul în istoria orologeriei. Philippe Dufour crede că a făcut cam tot până acum și ne spune că este posibil ca, în viitor, să vină cineva cu o complicație complet nouă, dar acel inventator nu va fi din branșă. Pe de altă parte, Roger Dubuis mizează tot pe tourbillon la nivelul complicațiilor marcante, mai ales că orologierul a prins perioada când această complicație se realiza în totalitate manual. Michel Parmigiani surprinde asistența și anunță, în premieră, câteva detalii ale celui mai ambițios proiect al său: “Acum legat de chestiuni de interes tehnologic, avem această precizie a orei pe telefon. Însă pentru a realiza un ceas mecanic la fel de precis cum este cel cu quartz avem de a face cu o provocare nemaipomenită. Pentru că aici intervine și nanotehnologia. La Parmigiani Fleurier avem un proiect pentru a realiza un ceas mecanic foarte precis, este un exercițiu, o ambiție. Pot să vă spun că în 2-3 ani, voi fi în măsură să vă dau mai multe detalii. Este vorba despre un ceas mecanic, ecologic, care va funcționa cu o anumită rezervă. Nu pot să vă dezvălui mai multe încă, dar sper că vă vom surprinde foarte plăcut”.

Pe lângă cei trei monștri sacri ai orologeriei prezenți la masa rotundă organzată de revista TEMPORIS la hotelul Hilton, la TEMPORIS Awards Gala a participat și Carole Forestier Kasapi, geniul din spatele Cartier. Pentru că nu a putut participa la masa rotundă, aceasta ne-a acordat un interviu în exclusivitate pe care cei ce nu au reușit să cumpere ediția din septembrie 2014 a revistei noastre îl vor putea citi, în curând, pe site-ul temporis.ro

 

(Articol apărut în numărul 32 – septembrie 2014 – al revistei TEMPORIS. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați.)

Ediția din 2015 a Galei TEMPORIS Awards se apropie. La începutul luni aprilie, cititorii site-ului TEMPORIS vor putea vota cele mai bune ceasuri din 12 categorii, iar în mai, alături de personalități importante din lumea haute-horlogerie, sosite la București la invitația TEMPORIS, vom premia câștigătorii.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TEMPORIS logo without link 2500x1000 1 e1612950325322