Pata de culoare în marketing-ul ceasurilor

Text: Alex Buţu

Vă propunem un exerciţiu al memoriei. Dacă pronunţăm numele Rolex, ce culoare are ceasul din imaginea pe care mintea dumneavoastră a creat-o instinctual? Putem îndrăzni să spunem că acel ceas este cel mai probabil auriu, o culoare definitorie pentru marca Rolex? Încercăm acelaşi exerciţiu şi cu Ulysse Nardin. La fel, putem fi ferm convinşi că în acest caz ceasul are culoarea albastră.

9700-125_Ambiance

Desigur, ateliere de orologerie produc colecţii variate şi diferite din foarte multe puncte de vedere. Însă este la fel  de adevărat că mărcile cu tradiţie sunt definite printr-o identitate care a însemnat în multe cazuri asumarea unei cromatici, până când brandul în sine este asociat cu o culoare. Acest cadrul ne ajută să înţelegem mai bine curentele în materie de culori, care uneori devin evidente şi în nişa haute horlogerie, unde identitatea de marcă şi tradiţia sunt valori cruciale. Discuţia despre trendurile de culori în lumea ceasurilor manufacturate revine ciclic şi pare cel mai des formulată la adresa culorii albastru. Pe locul secund ar fi negrul. Însă trebuie formulată o întrebare. Sunt aceste culori curente ciclice, sau reprezintă mai mult decât o interpretare efemeră? Istoria orlogierilor ne întoarce uneori şi cu mai bine de un secol în urmă, iar în acest lung parcurs atât albastrul, cât şi negrul au fost alternative cromatice des întâlnite. Majoritatea orologierilor de elită şi-au asociat imaginea sau au dedicat ceasuri speciale sporturilor nautice. Iar una dintre legăturile vizuale cu lumea nautică a fost făcută în mod deloc suprinzător prin includerea culorii albastru în desenul ceasului.

Totodată, precum orice accesoriu vestimentar, frumuseţea unui ceas are două faţete. Una dintre acestea este frumuseţea proprie a produsului, scoasă din orice context. Iar apoi este vorba despre aspectul său într-un ansamblu care cere asortarea materialelor, a texturilor, a designului şi, bineînţeles, a cromaticii. La toate aceste repere care ţin de bunul simţ estetic se adaugă influenţa trendurilor din domeniu. Drept urmare, este o decizie raţională şi cu scop comercial ca un orologier să ofere alternative cromatice pentru modelele sale de ceas, pentru a răspunde mai multor preferinţe şi implicit a atrage mai mulţi clienţi. Practic putem spune că albastrul şi negrul au devenit subcategorii aproape obligatorii în portofoliul orologierilor. De aceea găsim în colecţia Ulysse Nardin modele noi în acest an precum cel din seria Marine Chronometer, care explorează valenţele culorii negru. Pentru cei atraşi de albastru, o noutate este Ulysse Nardin Imperial Blue, care va fi manufacturat în doar 20 de exemplare.

În acelaşi timp Rolex a prezentat la Baselworld 2014 noua colecţie Cellini, din care remarcăm modelul Cellini Date care propune aceeaşi asortare a curelei şi cadranului negre cu carcasa aurie.

Negrul a fost ales drept cadrul cromatic perfect şi de către Hublot, când a proiectat ceasul Classic Fusion Tourbillon Firmament. Această piesă exotică marcheză o premieră mondială prin faptul că are cadranul făcut din osmiu, unul dintre cele mai rare metale de pe Terra.

Vacheron Constantin a bifat anul acesta ambele nuanţe. Pentru negrul sobru şi clasic exemplu este colecţia Patrimony, care atrage prin eleganţă şi simplitate. Albastrul este alternativa pentru maro în cazul ediţiei intitulată “Legenda zodiacului chinezesc”, care anul acesta încorporează Berbecul, ca ornament al cadranului.

Aşadar avem de a face cu un trend cromatic, sau cu o strategie de marketing? Este o întrebare pe care şi-au adresat-o şi mărcile de haute horlogerie tinere, care trebuie să se adreseze unei pieţe cu preferinţe deja stabilite. Un răspuns l-am primit de la Vincente Dupontreue, fondatorul exclusivistei mărci Breva, al cărui prin model de ceas, Genie 01, a debutat în 2013. Breva produce în Elveţia ceasuri extrem de complicate, care se înscriu în standarde de calitate şi preţ dintre cele mai înalte. De aceea trebuie să ţină piept elitei şi să ţină cont de aceleaşi cerinţe din partea clienţilor selecţi. Vincent Dupontreue a declarat special pentru revista Temporis: “Nu aş spune că albastrul sau negrul sunt trenduri cromatice în orologerie. În schimb sunt unelte de marketing. Albastrul este o culoare cu tradiţie în domeniul ceasurilor, la fel şi negrul. Oricum, totul ţine de un aspect reuşit. Noi am avut succes cu modelul Genie 01 Platinum, care are elemente albastre.“

În concluzie putem spune că timpul a transformat culorile în categorii aproape obligatorii care nuanţează catalogul orologierilor.

Patrick Le Quement: “Negrul şi albastrul sunt culori clasice”

Cu ocazia ediţiei din acest an a Galei Caesar Awards, am avut ocazia de a afla opinia despre moda culorilor în domeniul ceasurilor de la Patrick Le Quement, fostul designer şef în cadrul grupului Renault, actualmente designer de iahturi exclusiviste.

În mod tradiţional în domeniul ceasurilor există toate nuanţele nuanţele date de metale, precum şi una dintre culorile clasicele pentru ceasurile sport, adică negrul tratat în diverse maniere de finisare. Ca şi în lumea auto, observ contraste tranşante de culori mai ales la ceasurile sport. Desigur, toate acestea s-au făcut în mod repetat peste ani şi îmi amintesc unul dintre primele mele ceasuri, de acum aproape 30 de ani. Era un ceas Ferrari cu un cadran de culoare galben aprins. Dar cred că mai ales în segmentul ceasurilor sport există un potenţial fantastic de expresivitate, fie că este vorba despre culoare, ori de textură. Văd că au apărut multe finisaje extrem de elaborate sau foarte subtile. Cred că acest trend va continua. Şi în ceea ce priveşte curele există un potenţial mare. Pot fi schimbate după cumpărarea ceasului. La fel preconizez posibilitatea personalizării ceasului cu elemente ce pot fi schimbate. Cât despre faptul că albastrul este culoarea anului 2014 aş spune că este o strategie de marketing. Albastrul este mare clasic în materie de haine bărbăteşti. Albastru este alegerea inspiră un cadrul de siguranţă. În lumea tumultoasă în care trăim cred că noi vesticii privim albastrul precum revenirea acasă.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TEMPORIS logo without link 2500x1000 1 e1612950325322