Text: Cristian Ionescu
Cu câteva decenii în urmă au amenințat însăși existența ceasurilor mecanice. Acum, chiar dacă le surclasează, la vânzări, cu un raport de aproape 10:1, piesele animate grație atât de prozaicului mecasnim cu quartz nu mai par a fi o amenințare atât de serioasă la adresa bijuteriilor orologere tradiționale. Cu excepția situației în care chiar ele însele sunt, de fapt, niște superbe podoabe capabile ca din întâmplare să indice și ora exactă.
Cel mai bun, cumva impudic exemplu, este ”ceasul” Graff Diamonds Hallucination, prezentat în vara care tocmai a trecut, de prestigioasa casă britanică înfiinţată de Laurence Graff în 1960 (cu nici un deceniu înainte ca Seiko să producă primul ceas de mână cu quartz). Hallucination este, de fapt, o brățară din platină agresiv garnisită cu un pumn de diamante multicolore, care chiar dacă nu întâmplător, dar cu siguranță superfluu conține și un minuscul instrument de măsurare a timpului. Unul cu cadran analogic şi măruntaie adecvat rostuite pe o bază de quartz.
Piesa, în integralitatea ei (inclusiv bateria care trebuie să coste vreo 20 de lei), are un preț care face cinste numelui ales de artizanul său: 55 de milioane de dolari. Halucinant, nu-i așa?! Despre ceasul montat aproape ”la derută” în mijlocul puzderiei de diamante strălucitoare n-ar fi, evident, prea multe de spus. Cu excepția faptului că, la rândul său, este tapat cu o mulțime de pietre prețioase, mult mai mici (nimic surprinzător aici) și toate roz.
Diamantele montate pe cel mai scump ceas din toate timpurile (în opt nuanțe și aproape tot atâtea forme) totalizează 110 carate. Deloc rău! Ar mai trebui spus că Graff Diamonds Hallucination s-a născut din ambiția și imaginația miliardarului supranumit ”Regele diamantelor”. Venerabilul Laurence Graff (76 de ani), decorat recent de un suveran adevărat, Elisabeta a II-a a Marii Britanii, este nu numai președintele companiei care-i poartă numele, Graff Diamonds, ci și principalul acționar al South African Diamond Corporation, unul dintre marii producători de diamante din Africa de Sud.
Superba și halucinanta excepție
Niciun om cu mințile acasă – pasionat de orologerie au ba – nu va privi, de acum înainte, cu alţi ochi ceasurile cu quartz, doar pentru că Graff Diamonds Hallucination există. N-au fost create premise reale nici pentru o sperietură soră cu moartea, nici pentru o infuzie necontrolată de admiraţie.
Mai mult ca sigur, preţurile colecţiilor nu vor creşte subit şi necontrolat, sub influența cifrei ameţitoare etalate de eticheta ataşată piesei realizate de Graff. De asemenea, instrumentele dotate cu oscilator din quartz, cu toată precizia lor superioară, probată şi necontestată, nu trebuie privite de aici înainte ca nişte bijuterii de mare preţ decât atunci când chiar sunt asta!
Ne place sau nu, ceasurile de lux cu mecanisme quartz sunt o afacere aproape exclusiv feminină. Una dedicată într-o proporţie covârşitoare reprezentantelor sexului frumos, mai exact. Se pare că producătorii au sesizat la un moment dat că doamnele sunt evident mai interesate de aspectul estetic al instrumentelor de măsurare a timpului şi mai puţin sensibile la farmecele mecanismelor ”de modă veche”.
Bărbaţii aflaţi pe aceeaşi lungime de undă cu partenerele lor, convinşi, poate, de comoditatea deținerii unui ceas care nu trebuie întors, respectiv, potrivit la intervale relativ scurte, vor descoperi că sectorul de lux le oferă neașteptat de puține opțiuni, unele care eludează aproape complet familia celor mai prestigioase mărci.
Oferta, calibrată pe sexe
La ora actuală, printre brandurile de top care dețin în portofoliile lor piese electronice bărbătești se numără Breitling (Colt), Omega (Spacemaster Z-33, Constellation), Tag Heuer (Formula 1, Link, Aquaracer), Seiko (o parte din gama premium Grand Seiko). Dacă dorim să mergem doar puțin mai sus, demersul de identificare a unui astfel de model tinde să rivalizeze cu căutarea acului în carul cu fân. Cartier ar fi, totuşi, o destinaţie potrivită.
Ceasurile cu quartz de damă nu sunt doar mai lesne de identificat, dar se şi plasează în colecții care poartă semnături precum Patek Philippe (Twenty-4, Aquanaut, Nautilus, Gondolo), Jaeger LeCoultre (Rendez Vous), Audemars Piguet (Royal Oak Offshore), Hublot (Classic Fusion), Hysek (Abysse), Cartier (Tank, Pasha de Cartier, Bignoire) sau Chopard (La Strada, Imperiale, Happy Diamonds).
De altfel, Patek Philippe, starul absolut al complicaţiilor şi principala vedetă a licitaţiilor cu participanţi care fie şi numai cochetează cu Topul Forbes (cel întocmit de ediţia americană a celebrei publicaţii), este un caz extrem de interesant. Foarte multe dintre creaţiile sale dedicate sexului frumos ascund, sub designul impecabil susţinut de prezenţa ademenitoare a metalelor preţioase şi pietrelor rare, mecanisme cu baterie. O realitate care nu numai că nu scandalizează, dar mulțumește, se pare, toate taberele, clientela și producătorul.
(Articol apărut în numărul 33 – decembrie 2014 – al revistei TEMPORIS. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați. Contact: +40 749 090 912)