Ca mai mereu, industria orologieră se pregătește de vremuri mai grele după ce a crescut ca „Făt Frumos” în ultimii ani… Am descoperit multe mărci și modele simpatice, însă erau reinterpretări ale unor ediții din anii precedenți. Asta nu înseamnă că nu am remarcat și câteva piese absolut impresionante…
Dan Vardie, Geneva, Elveția.
Anii de pandemie s-au dovedit destul de bănoși pentru industria orologieră, care a prosperat cu vânzări mai mari și la prețuri în creștere constantă. S-a spus atunci că în aceste perioade de incertitudine, oamenii vor să investească în obiecte care să-și păstreze valoarea în timp și – de ce nu – să o crească. Ultima parte a propoziției precedente este mult mai valabilă și a dus la o explozie a vânzărilor către colecționari care au ajuns să dețină sute de ceasuri pe care urmăresc să le „speculeze” la momentul potrivit. De aici și o anumită „criză” la o serie de piese și mărci – de exemplu – Rolex , Patek Philippe sau Audemars Piguet.
Deloc întâmplător, Jean Fred Dufour, Președintele lui Rolex , declara într-un ziar elvețian că ar fi bine „să cumpărăm ceasuri pentru că ne plac..” Si nu pentru că „trebuie” revândute în profit ulterior… De altfel, la Patek nici colecționarii nu au prea multă libertate în a revinde o piesă pe care au achiziționat-o din postura de colecționari…
Pandemia a afectat Watches & Wonders care a fost întreruptă. Însă odată cu venirea lui Rolex, Patek, Chanel, Chopard și grupul orologier LVMH, expoziția a fost reluată și se dezvoltă serios. Anul acesta s-a ajuns la 54 de case orologiere (față de 48 anul trecut), la un spațiu record care acum trece pe 2 niveluri în Palexpo, ceea ce face WW să fie prea mare, „văduvind” mărcile noi venite la expoziție, fiind cumva la marginea spațiului deja foarte mare – 12.000 mp. Am văzut în premieră Bremont, Raymond Weil sau Norqain, plasate în acel spațiu de la etaj…
Ca o constantă, foarte multe case orologiere au venit cu piese simpatice, agreabile – indiferent că asta înseamnă noi materiale sau noi culori sau noi dimensiuni. Nu este nimic rău în asta, este o practică care dorește să perpetueze succesul unor modele deja lansate în anii trecuți. Apropo de noi materiale, dacă este să dăm un exemplu în cealaltă extremă, noul material dezvoltat de Panerai…
Continuarea, în Temporis nr 65, ediția de primăvară.