Venirea pandemiei a dus la închiderea tuturor magazinelor care vând ceasuri. Vânzările on-line au crescut dar prea puțin pentru a compensa pierderea din magazine. Acum viața se liberalizează, dar magazinele și boutique-urile rămân inchise.
Indiscutabil cea mai „lovită” de apariția măsurilor de izolare impuse de guvern este liderul B & B Collection. Din cele peste 180 de magazine din rețeua acestui jucător, unul singur a putut fi deschis după 15 mai, fiind sigurul la stradă. Toate celelalte sunt plasate în mall-uri și rămân închise. Într-o situație simlară este și Cellini: „Magazinele noastre fiind situate in incinta complexelor comerciale de tip mall, se pare ca vom mai avea de asteptat. Guvernul nu a anuntat nimic concret, doar estimam ca redeschiderea va fi undeva in intervalul 01-15 Iunie.” declara pentru TEMPORIS, dl. Dragos Nicolae, Directorul General al Cellini. Din această perspectivă, cel mai norocos jucător pe piața retail-ului cu ceasuri este Galt Orologerie Elvețiană care are cele mai multe magazine stradale. „Suntem avantajati din acest punct de vedere deoarece avem magazine stradale, in care atat traficul cat si masurile de protectie pot fi gestionate cu mai multa precizie. Suntem extrem de placut surprinsi de afluxul de clienti care ne calca pragul in mod constant pe parcursul unei zile.” declara pentru TEMPORIS dl Porfir Popescu, Președintele companiei.
Din păcate în aceiași situație se află și cele 3 boutique-uri momobrand deschise în România. Chopard, Longines- inaugurat relativ recent chiar de Walter von Kanel, Președintele Longines și TAG Heuer sunt plasate în interiorul Baneasa mall și rămân închise până la decizia de deschidere a mall-urilor. Toata afacerea de retail înmagazine rămâne aproape de zero!
„Cum va fi dupa deschidere? Daca este sa facem o paralelă cu ceea ce se întâmplă deja in alte țari care au redeschis zona de retail, așteptarile nu sunt deloc mari.” preciza Nicolae. Același executiv afirmă că pentru moment este imposibil de prognozat cum se va închide anul 2020. „Predictibilitatea este absolut zero. Consider ca vom putea discuta pe acest subiect doar dupa 2/3 luni de la deschidere.” concluziona Directorul general Cellini. La rândul său, Popescu ne spunea: „Imi este imposibil de estimat ceva acum la nivel de cifre. Estimarea principala este ca exista viitor dupa pandemie! Iar daca nu va exista, nu pandemia va fi cea responsabilă!”
Vânzările on-line au crescut simțitor, ajungând la cifre redutabile situate între 100% și 300%. Din nou, B & B Collection este cea mai bine poziționată pe această piață dar dl Marius Bîndă a preferat să nu comenteze pe moment comerțul on-line realizat în această perioadă de pandemie. Însă discutănd cu ceilalți jucători din piață TEMPORIS a aflat că segmentul sub 500 Euro are cea mai mare creștere a numărului de piese vândute. Evident, în valoare, nu este un segment care să producă cifre spectaculoase dar este exact acel segment – Swatch, Fossil, Casio, Certina, etc- care rezolvă foarte multe cerințe. Următorul segment, 500- 1500 Euro, este un segment unde valorile financiare încep să conteze dar cu un nr de piese vândute mai mici. Și acest segment are o creștere remarcabilă chiar dacă procentual nu este comparabilă cu primul segment. Însă în zona 1500 – 5000 Euro, vânzările on-line se rarefiază simțitor iar dacă ne ducem peste 5.000 Euro, vorba unuia dintre cei intervievați „nu este cazul să ne lamentăm, că nu avem cumpărători…” Este o observație mai veche făcută de TEMPORIS potrivit căreia, internetul, social media au rolul de anunț, de a atrage atenția asupra unor asemenea piese însă în proporție de peste 95% dintre cei care vor și chiar pot să cumpere asemenea ceasuri, aceștia doresc să vadă ceasul, să îl pună la mână și apoi să ia decizia de cumpărare. Iar într-o perioadă atât de dificilă precum cea pe care o traversăm, această atitudine este și mai accentuată iar apetența de cumpără piese orologere scumpe este diminuată.
În loc de pune noi concluzia, l-am rugat pe dl Popescu care a găsit poate cea mai bună sinteză a unei epoci fără precedent: „Cred ca este încă devreme sa apreciem impactul total deoarece , din pacate, nu s-a terminat.. Ne așteptam însă sa vedem un efect important al pandemiei în primul rând datorită faptului ca procesul de achizitie al unui ceas de lux este in mare parte unul puternic emotional.. Iar efectele pandemiei, fie ele directe sau indirecte, asupra emoțiilor noastre sunt total necunoscute. Și in plus sunt ulterioare. Vom vedea. Poate că cifrele din acest an sa fie semnificativ mai mici decât cele de anul trecut, poate că vom trece mai repede decat ne-am putea aștepta peste efectele directe ale pandemiei. Este posibil si ca structura cheltuielilor sa se schimbe si sa avem surprize placute pentru domeniul nostru: colecțiile vor fi reevaluate poate, investițiile in valori sigure vor include si piese orologere de rezistență, serii limitate sau branduri cu valoare intrinseca vor fi re-evaluate. Nu stim ce va fi si stim ca nu stim.”