Timpul s-a oprit pentru industria ceasurilor de lux

Întreaga economie mondială se află în pragul unei crize fără precedent, iar industria ceasurilor de lux nu face excepție. După criza quartz-ului și cea a smartwatch-urilor, oficialii marilor case se pregătesc pentru o nouă perioadă dificilă care a început cu oprirea producției.

Pasionații de ceasuri știu foarte bine că inductria ceasurilor a trecut printr-o transformare fără precedent în anii 1970 – 1980. Prezentarea de către Seiko a modelului Astron în 1969 a fost momentul care a declanșat așa-numita „criză a quartz-ului”. Pe atunci, Astron era primul ceas cu quartz care ajungea pe piața mondială dând semnalul invaziei de ceasuri ieftine și cât se poate de exacte. Ani de-a rândul marile case elvețene producătoare de ceasuri și-au văzut afacerile scăzând dramatic din cauza prizei pe care ceasurile cu mecanisme electronice „quartz” o aveau la public. Dar, ca de fiecare dată, criza a trecut lăsând în urmă categorii distincte de ceasuri și clienți. Unii au rămas fideli ceasurilor mecanice cu prețuri mari, dar cu farmecul ceasornicăriei clasice, în timp ce alții au preferat prețurile mici și noua tehnologie.

Odată cu apariția ceasurilor „quartz” a fost însă dat startul unei noi tehnologii care avea, mulți ani mai târziu, să zguduie din nou, din temelii, industria ceasurilor. La început rudimentare și  deloc atrăgătoare, dar, pe măsura trecerii timpului și a evoluției tehnologice, tot mai căutate de clienți, ceasurile inteligente – așa-numitele „smartwatches” – aveau să afecteze și ele adânc piața mondială a ceasurilor. Chiar dacă primele ceasuri „smart”, s-au născut încă din anii `70, abia în 2000 producătorii de echipamente IT au înțeles ce „mină de diamante” poate deveni tehnologia smartwatch. Una care, în ultimii ani, amenință marile case elvețiene producătoare de ceasuri mecanice la fel ca și quartz-ul de acum 50 de ani.

Dacă cele două crize majore prin care a trecut industria mondială a ceasurilor după al doilea război mondial au avut la bază dezvoltarea tehnologiei și noi invenții menite să ducă omenirea înainte, cea care se prefigurează în 2020 este generată de un cu totul alt eveniment. Pandemia de coronavirus care a atins întâi China și, acum, s-a extind pe întregul mapamond a forțat casele elvețiene să ia măsuri drastice. Unele pe care nici războiul și nici cele două crize despre care vorbeam anterior nu le-au forțat să le ia.

Evenimentele catre arată declanșarea unei noi crize încep, desigur, odată cu prăbușirea pieței chineze încă din prima lună a lui 2020. Vânzările de ceasuri au scăzut major într-una dintre cele mai mari piețe ale lumii. A urmat, pe 3 februarie, anunțul grupului Swatch că anulează evenimentul „Time to Move” care ar fi trebuit să se desfășoare la Zurich între 4 și 6 martie.

Deși organizatorii unuia dintre  cele mai mari evenimente mondiale dedicate ceasurilor de lux, Baselworld 2020, au susținut în prima jumătate a lui februarie că expoziția programată între 30 aprilie și 5 mai va avea loc, mai multe mărci au început să își anunțe neparticiparea. Pe 12 februraie Seiko anulează o convenție care ar fi trebuit să se desfășoare la Tokyo și își anunță retragerea de la Baselworld 2020. Grupul nipon este urmat rapid de Citizen și Casio.

Pe 27 februarie este anulat evenimentul Watches&Wonders – înlocuitorul SIHH – care trebui să aibă loc între 25 și 29 martie la Geneva. Ca urmare, pe 2 martie, câteva mărci nemulțumite de decizia organizatorilor de a anula evenimentul declară că vor încerca propria variantă de expoziție, denumită „Geneva Watch Days”. Sunt implicate case precum Breitling, Bulgari, Gérald Genta, Girard-Perregaux, MB&F, Ulysse Nardin, De Bethune sau Urwerk. Doar că și această manifestare avea să fie amănată câîteva zile mai târziu.

De altfel, începând cu jumătatea lui martie încep și anunțurile privind închiderea boutique-urilor și chiar a manufacturilor elvețiene. Pe 16 martie, Rolex susține că întrerupe producția pentru 10 zile. Manufactura nu a fost repusă nici astăzi în funcțiune! O zi mai târziu și Hublot anunță închiderea atelierelor sale. Până pe 20 martie, aproape toate manufacturile elvețiene de ceasuri și-au închis porțile și au anunțat stoparea activității inclusiv în magazinele proprii.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TEMPORIS logo without link 2500x1000 1 e1612950325322