Interviu Manuel Emch CEO Jaquet Droz SA

Dan Vardie: Spuneţi-mi ce s-a întâmplat în ultimul an, de la întâlnirea noastră precedentă.
Manuel Emch: Anul acesta avem aniversarea de 217 ani a firmei şi ne-am gândit ce ar putea fi mai bine decât să creăm 217 mdele noi?! Am creat poate chiar prea multe lucruri noi, deci putem spune că am avut un an foarte bun. Cele 217 modele noi vin în ediţii limitate de 1, 8 sau 88 de exemplare, cu un număr total de aproximativ 1.000 de exemplare produse. Pe lângă pregătirile pentru aniversare, am lucrat foarte mult pentru a crea un ceas clasic-contemporan, materializat prin Grande Seconde. Apoi am vrut o reinterpretare a ceasului automatic, ce foloseşte un model în formă de cruce. Am creat un nou ceas sport şi am adăugat trei-patru extensii seriei Grande Seconde, mai ales din ceramică, un material unic care combină emailul cu zirconiul, deci o combinaţie între un material folosit încă din secolul al XVIII-lea şi un material modern, bazat pe tehnologie înaltă. Am făcut modificări nu doar la materiale, ci şi la complicaţii: pe lângă un sistem tourbillon, am adăugat un indicator al rezervei de mers şi un calendar. Am dorit să creăm ceasuri care să emoţioneze, ceasuri pline de poezie.

 

 

D. V.: Anul trecut mi-aţi spus că producţia se situează la 2.500 de exemplare pe an.
M. E.: Încă suntem la 2.500, dar preţul mediu a urcat. Am investit foarte mult în atelierele noastre, în tehnologie, am investit într-un calibru nou, deci e posibil ca preţul mediu să crească în continuare pentru a putea avea şi profit. În 3-4 ani am putea atinge o producţie maximă de 3.000-3.500 de exemplare.

 

 

D. V.: Cum intenţionaţi să dezvoltaţi AND-ul mărcii în viitor? Ce tendinţe prevedeţi?
M. E.: Tendinţele cred că sunt evidente. Nu dorim să fim afectaţi de „sindromul WalMart“. Nu dorim să apelăm la terţi pentru mecanismele noastre. Deşi există producători excepţionali de mecanisme pe piaţă, dorim să ni le producem în continuare singuri. Punem accentul pe povestea din spatele mărcii. Dorim ca piesele noastre să creeze interacţiune între oameni, să îi îndemne să povestească.

 

 

D.V.: Discutam cu Vincent Periard, preşedintele Concorde, şi cu Thierry Nataf de la Zenith. Este o atmosferă cu adevărat bună în industrie.
M. E.: Suntem cu toţii mai mult sau mai puţin din aceeaşi zonă, ne cunoaştem din tinereţe şi există legături puternice între noi. Chiar dacă avem o competiţie între firmele noastre, cu toţii dorim ca industria orologeră să se dezvolte, ceea ce este un lucru bun în fond. Există unele mişcări foarte clare. Pieţele din Rusia, China şi India sunt în creştere foarte rapidă. India a ajuns în primele 30 de pieţe pentru industria orologeră elveţiană, China este pe locul trei, Rusia este în top zece, iar Ucraina a ajuns şi ea în primele 30 de pieţe. Ceasurile au devenit un accesoriu din ce în ce mai râvnit pe tot mai multe pieţe, unele dintre ele emergente. Există un dinamism aparte şi se poate vedea că pieţele se remodelează continuu. Pieţele iniţiale, de lux, cum ar fi piaţa Japoneză, aproape singurele pieţe de desfacere în ultimii 25 de ani, sunt în dificultate. Dacă ne uităm la China, nimeni nu a estimat corect potenţialul real. Orice estimare a fost depăşită şi ne aşteptăm ca acest lucru să se întâmple în continuare. Pentru cel puţin cinci-şase mărci de lux, China este piaţa principală. Acelaşi lucru se întâmplă şi pentru multe firme de nivel mediu.

 

 

D. V.: Ce pieţe sunt în scădere, dintre cele consacrate?
M. E.: În principal, Japonia şi poate şi Australia. Restul pieţelor sunt stabile. În Elveţia situaţia este foarte bună, dar şi uşor dificil de evaluat, pentru că nu există statistici despre exporturi ca în cazul altor pieţe. Partenerii noştri din retail au raportat o creştere de 50-60% în ultimul an, ceea ce este extrem de mult. Situaţia este foarte bună în toată Europa. Deşi dolarul este în scădere, majoritatea retailerilor americani cumpără de la subsidiare locale ale firmelor elveţiene, deci nu există o diferenţă de preţ. Avantajul este că foarte mulţi turişti profită de instabilitatea dolarului pentru a face cumpărături în Statele Unite. La ora actuală, SUA sunt unul dintre cele mai ieftine locuri de unde se poate cumpăra un ceas elveţian. Nu este nici o problemă, dar este o situaţie instabilă. Ca o concluzie, piaţa americană este într-o situaţie foarte bună. Deşi se vorbeşte foarte mult despre criza economică, pentru Jaquet Droz luna martie a fost una excepţională, cea mai bună de până acum, deşi de obicei este una dintre cele mai slabe luni ale anului în ceea ce priveşte vânzările. La bază au stat mai ales pe magazinele proprii Jaquet Droz. La nivel general, creşterea în segmentul de lux a fost de 20%, constantă de cel puţin cinci ani. Acest lucru este foarte bun pentru cei care au investit cu ani în urmă, pentru că valoarea ceasurilor cumpărate creşte în fiecare an.

 

 

D. V.: Sunteţi muţumit de piaţa din România?
M. E.: Da şi nu. Da, pentru că ştim că încă este prea devreme pentru a avea aşteptări foarte mari. Avem vânzări, dar am putea să ne descurcăm mai bine. Avem clienţi români care cunosc marca, dar preferă să cumpere produsele noastre de la Paris sau Geneva. În fiecare an, am înregistrat creşteri. România este poate o piaţă emergentă mai democratică decât altele. Bogăţia este distribuită pe categorii sociale mai largi, nu unui număr foarte redus de persoane care nu ştiu pe ce să îşi cheltuie banii.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TEMPORIS logo without link 2500x1000 1 e1612950325322