Harta mondială a industriei ceasurilor

Efervescența din industria mondială a ceasurilor – achiziții, fuziuni, contracte de licență, colaborări – face tot mai dificilă identificarea deținătorilor mărcilor. Tocmai de aceea, TEMPORIS vă oferă o hartă actualizată a caselor producătoare, împreună cu apartenența lor la mari grupuri financiare.

Despre mărci pre­cum Rolex, Bre­guet, Longines, Vacheron Con­stantin, Hu­blot sau Credor ați auzit cu siguranță, însă nume precum Richemont, Kering sau Bin­da sunt mai puțin cunoscute, în ciuda faptului că multe din­tre brandurile renumite aparțin acestor grupuri. Parcă pentru a adânci și mai mult confuzia, Harry Winston a intrat în ultimii ani în grupul Swatch, iar Kering a achiziționat celebra marcă Ulysse Nardin. Așa-i că aveți nevoie de ajutor pentru a iden­tifica cine pe cine deține în in­dustria ceasurilor?

Swatch Group (Elveția)

Condus de Nayla Hayek, președinte al comitetului direc­tor, grupul elvețian Swatch are baza la Bienne și a fost fon­dat în 1983 prin fuziunea dintre Allgemeine Gesellschaft der Schweizerischen Uhrenindustrie (ASUAG) and Société Suisse pour l’Industrie Horlogère (SSIH). Considerat cel mai puternic grup din industria ceasurilor după numărul de piese vându­te, Swatch a încheiat anul trecut cu vânzări nete de 7,5 mi­liarde de franci elvețieni (6,4 mld. euro), în scădere cu 10,6% față de anul anterior. Venitul net pentru 2016 a fost de 593 de milioane de franci elvețieni, echi­valentul unei marje de 7,9%.

Acest colos financiar es­te structurat pe mai multe divi­zii care includ mărci de ceasuri, producători de mecanisme, centre de cercetare-dezvol­tare și servicii. Astfel, în gama de bază a grupului intră măr­cile Swatch și Flik Flak, în cea medie, brandurile Tissot, Bal­main, Certina, Mido, Hamil ton și Calvin Klein, iar în cea superioară, Longines, Rado și Union Glashütte. Renumita gamă de ceasuri de lux are în componență mărcile Breguet, Harry Winston, Blancpain, Gla­shütte Original, Jaquet Droz, Leon Hatot și Omega.

Mult mai puțin cunoscu­te, dar foarte importante pen­tru industria ceasurilor, calibrele grupului sunt realizate de ETA, Meco, CHH Microtechnique, Nivarox-FAR, Comadur și alte câteva companii, toate mem­bre ale Swatch Group.

Richemont Group (Elveția)

Format în 1988 dintr-o par­te a grupului sud-african Re­mbrandt – deținătorul unor pachete importante de acțiuni ale unor companii din industria tutunului, cea a aurului și dia­mantelor, a vinurilor și băuturilor spirtoase – grupul Richemont a realizat în anul fiscal încheiat pe 31 martie vânzări de 10,6 miliar­de de euro și un profit de 2,22 miliarde de euro. În afara pro­ducătorului de obiecte din piele Lancel sau al celor de haine și încălțăminte Chloe și Azzedine Alaia, în imperiul Richemont își au un loc bine definit casele de ceasuri Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Jaeger-Le­Coultre, Roger Dubuis, Piaget, WC Schaffhausen, Officine Pa­nerai, Baume & Mercier, Cartier, Van Cleef & Arpels, Montblanc.

De asemenea, printr-un joint-venture cu marca Ralph Lo­ren, grupul produce ceasurile cu același nume.

LVMH Group (Franța)

Grupul Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) este condus de Bernard Arnault, om de afa­ceri prezent în toate topurile internaționale ale celor bogați și celebri. Peste 70 de branduri și-au găsit locul sub umbrela amplă a LVMH, grup francez care în 2016 a avut venituri de 37,6 miliarde de euro și un profit de 4 miliar­de de euro.

Conform raportului fi­nanciar al grupului, doar 9% din venituri provin din afaceri cu ceasuri și bijuterii, restul fiind aferente afacerilor din domeniul re­tail-ului, al parfumurilor și cosmetice­lor, al articolelor din piele sau haine și al vinurilor și băuturilor spirtoase.

Cele mai cunoscute mărci de ceasuri din portofoliul LVMH sunt TAG Heuer, Bulgari, Hub­lot și Zenith, însă tot conglome­ratul francez deține drepturile asupra unor branduri de cea­suri precum Dior, Fred, Chau­met sau Louis Vuitton.

Kering Group (Franța)

Tot în Hexagon își are ba­za și grupul Kering. Mai puțin cunoscut de cei care nu au curiozitatea de a căuta istorii­le spumoase din spatele cea­surilor, acest grup a realizat în 2016 venituri de 12,4 miliarde de euro. La această sumă au participat parțial mărci de cea­suri cunoscute precum Ulysse Nardin, Girard-Perregaux sau Jean Richard, iar alte branduri cunoscute din lumea modei și a parfumeriei au fost completa­te cu divizii de ceasuri: Gucci, Boucheron, Qeelin și Bottega Veneta.

Seiko Group (Japonia)

Cunoscut în special pentru marca sa de bază, grupul nipon Seiko are și el în portofoliu mărci importante din lumea ceasurilor. Acestea sunt Grand Seiko, Credor, Pulsar, Lo­rus, Alba și Orient.

Fossil Group (SUA)

Grupul american Fossil pro­duce anual nu mai puțin de 700.000 de accesorii, 9 mili­oane de bijuterii, 12 milioane de obiecte din piele și 40 de milioane de ceasuri. Cel puțin asta arată ra­portul anul al grupului care, în 2016, a avut vânzări de 3,2 miliarde de dolari (2,7 mld. euro). Din acest total, circa 2,5 miliarde USD (2,1 mld. euro), provin din vân­zarea producției de ceasuri sub brandurile Fossil, Re­lic, Michele, Zodiac și Skagen. La aceste mărci se adaugă cele realizate sub licență pentru Adidas, Burberry, Diesel, DKNY, Michael Kors, Tory Burch, Marc Jacobs, Emporio Armani, Emporio Armani Swiss Made, Armani Exchange și Karl Lagerfeld.

Movado Group (SUA)

Tot cu rădăcini americane, grupul Movado este deținătorul mărcilor Ebel, Concord, Mova­do și ESQ by Movado. De ase­menea, acesta produce sub licență ceasuri Coach, Hugo Boss, Juicy Couture, Tommy Hilfiger, Lacoste și Scuderia Ferrari.

Citizen Group (Japonia)

Grupul japonez Citizen pro­duce, pe lângă ceasuri, echipa­mente electrice și electronice și mașini-unelte. Președintele său, Toshio Tokura, a anunțat pentru 2016 vânzări nete de 3,08 miliarde de dolari (2,61 mld. euro), dintre acestea 1,6 miliarde USD (1,3 mld. euro) fi­ind aferente producției și co­mercializării de ceasuri, cea mai puternică divizie a grupului. Mărcile de ceasuri deținute de Citizen Watch Group sunt Citi­zen, Campanola, Q&Q, Arnold & Son, Bulova, Bulova Accu­tron II, Bulova AccuSwiss, Wittnauer, Caravelle New York, Bulo­va Clocks, Frédérique Constant, Alpina și Ateliers de Monaco. De asemenea, sub contract de licență, grupul nipon produce ceasu­rile Frank Lloyd Wright și Harley-Davidson.

TIMEX Group (SUA)

Fondat în 1854, grupul american TIMEX își are sediul în Con­necticut și o forță de mun­că formată din peste 5.000 de angajați. Sub conduce­rea președintelui Tobias Reiss- Schmidt și a designerului-șef Giorgio Galli, grupul produ­ce marca Timex, dar și, grație unor contracte de licență, cea­suri ale mărcilor Nautica, Opex, GC, Guess, Salvatore Ferra­gamo Timepieces, Versace și Versus.

Festina Group (Spania)

Grupul iberic Festina își în­cepe activitatea în 1980 cu marca de ceasuri Lotus. Pa­tru ani mai târziu, spaniolii cum­pără marca elvețiană Festina și formează grupul Festina – Lo­tus. În prezent, grupul Festi­na produce mărcile Perrelet, L. Leroy, Candino, Festina și Lo­tus și are în administrare cea­surile Jaguar și Calypso.

Franck Muller Group (Elveția)

Un alt grup elvețian este Franck Muller. Acesta produ­ce mărcile Franck Muller, Pier­re Kunz, European Company Watch, Rodolphe, Martin Bra­un, Barthelay și Pierre Michael Golay. Tot ei au licența pentru mărcile de ceasuri Smalto Ti­mepieces și Roberto Cavalli, dar au și un joint-venture și cu Backes & Strauss.

Binda Group (Italia)

Singurul mare grup italian producător de ceasuri poartă nu­mele Binda și produce în nume propriu mărcile Breil, Freestyle și Hip Hop, iar sub licență brandu­rile Moschino, Tommy Bahama, Chronotech, Gametime, Sperry Top Sider și Zoo York.

Citychamp Group (Hong Kong)

Cu un nume mai puțin cu­noscut decât cele două mărci principale pe care le deține – Corum și Eterna, grupul Citychamp are baza în Hong Kong și pe lângă brandurile menționate mai produce cea­surile Ebohr, Rossini, Codex, Rotary, Dreyfuss & Co. și J&T Windmills.

Nume mari încă independente

În afara grupurilor menționate anterior, industria ceasurilor es­te compusă și din grupul ameri­can Ball Watch, fără prea mare influență, dar și din companii care au reușit să se mențină pe piață fără ajutorul financiar al giganților din lumea luxului. Ast­fel, marca elvețiană Patek Phi­lippe nu este subordonată încă nimănui, iar grupul Rolex este compus doar din marca de ba­ză și Tudor. Un caz aparte es­te celebra marcă Breitling, care este administrată de un fond de investiții din Marea Britanie, CVC Partners.

Text apărut în numărul 45 al revistei Temporis. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TEMPORIS logo without link 2500x1000 1 e1612950325322