Am stat de vorbă în exclusivitate la SIHH 2018 cu câțiva dintre reprezentanții celor mai mari case orologere pentru a afla dacă smartwatch-urile reprezintă cu adevărat o amenințare pentru business-ul lor sau nu.
După cum am zis de nenumărate ori, smartwatch-urile sunt, fie că ne place sau nu, pe val, chiar dacă acestea nu reprezintă decât un sacrilegiu pentru o mare parte a iubitorilor și pasionaților de haute-horlogerie de pretutindeni. Nu putem trece cu vederea ascensiunea acestei nișe a industriei electronicelor de larg consum, care trece lejer de 20 de milioane de unități. Pe an! Peste jumătate din acest volum uriaș este acoperit de gigantul american Apple, care a vândut anul trecut – țineți-vă bine – nu mai puțin de 3,4 milioane de ceasuri inteligente – doar în trimestrul doi al anului!
Nici nu e de mirare, având în vedere că cea de-a treia generație Apple Watch vine cu îmbunătățiri majore, micul device Apple reușind chiar să substituie în foarte multe situații telefonul inteligent, lucru care părea acum ceva timp aproape imposibil. Pe lângă asta, cea de-a treia generație de ceas inteligent realizat de gigantul din Cupertino a primit cadou, odată cu schimbarea de generație și certificarea water resistant 50 m, ceea ce înseamnă că vă puteți scălda lejer cu ceasul la încheietură fără a vă face griji cu privire buna funcționare a acestuia!
Pe lângă rezistența la apă, conexiunea GSM LTE este o altă funcționalitate care își face pentru prima dată apariția pe Apple Watch 3, care folosește un procesor în locul unei cartele nano, micro sau standard SIM, aliniindu-se astfel la un viitor al comunicațiilor și conexiunilor complet wireless.
Ca răspuns la Apple Watch 3, coreenii de la Samsung vor lansa anul acesta cea de-a patra generație a ceasului lor inteligent, care se zvonește că va veni cu un procesor de ultimă generație, precum și cu un design Edge, cu ecran curbat, tipic telefoanelor inteligente Samsung, coreenii depunând deja un patent pentru un ceas inteligent care dispune de un al doilea ecran pe marginea carcasei, care afișează cele mai importante informații precum vremea sau evenimentele din calendar. Un alt patent care demonstrează nu doar nebunia celor de la Samsung, dar și nebunia întregii industrii de electronice și wearables, este dat de brățara acoperită în întregime de un ecran flexibil, acest patent fiind depus deja de Samsung în anul 2016.
Surprinzător sau nu, top executivii cu care am vorbit la Geneva au avut aprecieri pozitive la adresa smartwatch-urilor. Ne-am bucurat să vedem că majoritatea oamenilor importanți din industria watchmaking nu au fost luați prin surprindere de ascensiunea ceasurilor inteligente. Mulți dintre top executivii cu care am vorbit ne-au spus că nu se simt amenințați, ba dimpotrivă, ceasurile inteligente fiind în opinia unora dintre ei nimic altceva decât un pas intermediar către ceasurile mecanice!
Întrebat fiind despre ceasurile inteligente, Lionel Favre, Product Design Director Jaeger-LeCoultre, ne-a spus că „ceasurile inteligente reprezintă o cu totul altă idee de business pentru noi. Domeniul este interesant, oamenilor le plac foarte mult astfel de dispozitive. Personal însă, mie nu îmi plac, pentru că sunt de părere că sunt mici și greu de citit. Pentru industria orologeră și Jaeger-LeCoultre în particular, lucrurile stau cu totul și cu totul diferit. Avem know-how-ul, talentul și experiența necesară pentru a realiza ceasuri mecanice, și nu vrem să imităm pe Apple sau Google. Nici nu ne-am putea permite. De ce să intrăm în jocul lor? Nu am avea nicio șansă!”.
Pierre Jacques, CEO De Bethune, scoate în evidență o parte din avantajele ceasurilor inteligente, care pălesc însă în fața unui ceas mecanic de calitate, care încă dețin și vor deține, în opinia sa, supermația, din cauza feelingului special, dublat de calitatea și o fiabilitatea exemplară: „Trebuie să ne adaptăm vremurilor noastre. Smartwach-ul este foarte bun și util, îți poate arăta ora, îți poate zice când trebuie să bei o cafea sau să faci exerciții fizice. Dezavantajul principal al ceasurilor inteligente este dat de faptul că acestea se învechesc la scurt timp după achiziție. După șase luni acestea sunt deja demodate, în contradicție totală cu ceasurile mecanice, care nu îmbătrânesc și nu se demodează niciodată.
Am putea face o paralelă cu Tesla. Nu poți compara o Tesla cu un automobil de epocă din colecția personală, care are printre altele carburator, sistem de evacuare, dar și multe alte lucruri care te încântă cu adevărat.
Ceasurile inteligente sunt utile, am avut chiar câteva, pe care le-am folosit, sincer, doar câteva minute. Am avut un ceas Samsung, un ceas Tag Heuer, însă stresul dat de necesitatea încărcării lor și nu numai m-au făcut să mă întorc la ceasurile mecanice. Există un viitor al ceasurilor inteligente, însă numai într-o anumită categorie de preț.”
Legat de evoluția ceasurilor inteligente și de amenințarea pe care acestea o pot reprezenta pentru orologeria clasică și tradițională, Chadi Gruber, Product Director la Audemars Piguet, a spus „Cred că ceasurile inteligente vor continua să devină din ce în ce mai perfromante, însă acestea nu ne afectează deloc marca pentru că piața lor este diferită de cea a noastră. Ceasurile noastre nu au vârstă, sunt adevărate opere de artă purtate la încheietură. Ele nu sunt ca un produs pe care le cumperi, îl utilizezi ca mai apoi să-l arunci. Prin urmare, ele nu impactează asupra mărcii noastre și cred că cele două abordări ale industriei pot merge împreună fără niciun fel de problemă.”
Legat de deschiderea apetitului generației tinere pentru ceasuri, odată cu adoptarea pe scară largă a smartwatch-urilor, dar și legat de planurile de viitor în acest domeniu ale casei Romain Jerome, Marco Tedeschi, CEO Romain Jerome, ne-a spus că “Nu avem de gând să realizăm pe viitor un ceas inteligent în colaborare cu alt producător. Smartwatch-urile reprezintă însă un trend interesant și o bună oportunitate pentru viitor. În ziua de azi, generațiile tinere poartă la mână ceasuri inteligente de la Apple sau Samsung.
E important de menționat faptul că acești tineri nu purtau nimic la mână înainte să își achiziționeze un ceas inteligent. Prin urmare, după ce vor renunța la smartwatch-uri, nu cred că aceștia vor dori să își achiziționeze un Rolex, un Patek Philippe sau un Hublot, ci vor căuta ceva diferit, precum ceasurile Romain Jerome.
Aceasta este abordarea noastră. Vrem să fim un brand care comunică cu generația tânără și tocmai de aceea vrem să facem lucrurile altfel, prin comunicare directă cu clienții noștri. Social media reprezintă o unealtă foarte bună, însă nu trebuie să uităm că aceasta este doar o unealtă, care nu poate înlocui niciodată pe deplin interacțiunea umană.”
Christian Knopp, directorul creativ al celor de la IWC, ne-a spus referitor la ceasurile inteligente că „suntem o brand care vine cu multe inovații, care explorează în permanență noi posibilități. După o perioadă, ne-am dat seama că ceasurile inteligente nu prea merg mână în mână cu brandul și implicit cu ceasurile mecanice, dându-ne seama într-un târziu că aceste device-uri nu sunt o amenințare pentru ceasurile mecanice, pentru că sunt un produs cu totul și cu totul diferit.
Un ceas inteligent nu este nimic altceva decât un produs de unică folosință, față de ceasurile noastre de care te atașezi emoțional și pe care le păstrezi decade sau poate chiar generații. Nimeni nu colecționează telefoane inteligente, nimeni nu pasează un telefon inteligent viitoarei generații, nu primești un smartphone când te căsătorești sau când ai absolvit facultatea, nu moștenești telefoane inteligente de la bunicii tăi.
Este foarte evident că lucrurile nu funcționează așa. Nu spun că oamenii nu au nevoie de ceasuri inteligente, ci spun doar că acestea reprezintă un cu totul și cu totul alt tip de produs.”