Ceasurile inteligente – un rău necesar

Am stat de vorbă în exclusivitate la SIHH 2018 cu câțiva dintre reprezentanții celor mai mari case orologere pentru a afla dacă smartwatch-urile reprezintă cu adevărat o amenințare pentru business-ul lor sau nu.

După cum am zis de ne­numă­rate ori, smartwatch-urile sunt, fie că ne place sau nu, pe val, chiar da­că acestea nu re­prezintă decât un sacrilegiu pentru o mare parte a iubitorilor și pasionaților de haute-horlogerie de pretutindeni. Nu putem trece cu vederea ascensiunea acestei nișe a in­dustriei electronicelor de larg consum, care trece lejer de 20 de milioane de unități. Pe an! Peste jumătate din acest volum uriaș este acoperit de gigantul american Apple, ca­re a vândut anul trecut – țineți-vă bine – nu mai puțin de 3,4 mi­lioane de ceasuri inteligente – doar în trimestrul doi al anului!

Nici nu e de mira­re, având în vedere că cea de-a treia generație Apple Watch vine cu îmbunătățiri ma­jore, micul device Apple reușind chiar să substituie în foarte multe situații telefonul inteli­gent, lucru care părea acum ceva timp aproape imposibil. Pe lângă asta, cea de-a treia generație de ceas inteligent realizat de gigantul din Cu­pertino a primit cadou, odată cu schimbarea de generație și certificarea water resistant 50 m, ceea ce înseamnă că vă puteți scălda lejer cu ceasul la încheietură fără a vă face griji cu privire buna funcționare a acestuia!

Pe lângă rezistența la apă, conexiunea GSM LTE este o altă funcționalitate care își face pentru prima dată apariția pe Apple Watch 3, care folosește un procesor în locul unei car­tele nano, micro sau standard SIM, aliniindu-se astfel la un viitor al comunicațiilor și cone­xiunilor complet wireless.

Ca răspuns la Apple Watch 3, coreenii de la Samsung vor lansa anul acesta cea de-a patra generație a ceasului lor inteligent, care se zvonește că va veni cu un procesor de ulti­mă generație, precum și cu un design Edge, cu ecran curbat, tipic telefoanelor inteligente Samsung, coreenii depunând deja un patent pentru un ceas inteligent care dispune de un al doilea ecran pe marginea car­casei, care afișează cele mai importante informații precum vremea sau evenimentele din calendar. Un alt patent care demonstrează nu doar nebu­nia celor de la Samsung, dar și nebunia întregii industrii de electronice și wearables, este dat de brățara acoperită în întregime de un ecran flexibil, acest patent fiind depus deja de Sam­sung în anul 2016.

Surprinzător sau nu, top exe­cutivii cu care am vorbit la Geneva au avut aprecieri pozitive la adresa smartwatch-uri­lor. Ne-am bucu­rat să vedem că majoritatea oamenilor importanți din industria watch­making nu au fost luați prin surprindere de ascensiunea ceasurilor inteligente. Mulți dintre top executivii cu care am vorbit ne-au spus că nu se simt amenințați, ba dimpotri­vă, ceasurile inteligente fiind în opinia unora dintre ei nimic alt­ceva decât un pas intermediar către ceasurile mecanice!

Întrebat fiind despre cea­surile inteligente, Lionel Fa­vre, Product Design Director Jaeger-LeCoultre, ne-a spus că „ceasurile inteligente re­prezintă o cu totul altă idee de business pentru noi. Do­meniul este interesant, oame­nilor le plac foarte mult astfel de dispozitive. Personal însă, mie nu îmi plac, pentru că sunt de părere că sunt mici și greu de citit. Pentru industria orologeră și Jaeger-LeCoul­tre în particular, lucrurile stau cu totul și cu totul diferit. Avem know-how-ul, talen­tul și experiența necesară pentru a realiza ceasuri mecanice, și nu vrem să imităm pe Apple sau Google. Nici nu ne-am putea permite. De ce să intrăm în jocul lor? Nu am avea nicio șansă!”.

Pierre Ja­cques, CEO De Bethune, scoate în evidență o parte din avantajele ceasurilor in­teligente, care pălesc însă în fața unui ceas mecanic de calitate, care încă dețin și vor deține, în opinia sa, supermația, din cauza feelingu­lui special, dublat de calitatea și o fiabilitatea exemplară: „Trebuie să ne adap­tăm vremurilor noastre. Smartwach-ul este foarte bun și util, îți poate arăta ora, îți poate zice când tre­buie să bei o cafea sau să faci exerciții fizice. Dezavantajul principal al ceasu­rilor inteligente este dat de fap­tul că acestea se învechesc la scurt timp după achiziție. După șase luni acestea sunt deja demoda­te, în contradicție to­tală cu ceasurile mecanice, care nu îmbătrânesc și nu se demodează niciodată.

Am putea face o paralelă cu Tesla. Nu poți compara o Tesla cu un automobil de epocă din colecția personală, care are printre altele carbura­tor, sistem de evacuare, dar și multe alte lucruri care te în­cântă cu adevărat.

Ceasurile inteligente sunt utile, am avut chiar câteva, pe care le-am folosit, sincer, doar câteva minute. Am avut un ceas Samsung, un ceas Tag Heuer, însă stresul dat de necesitatea încărcării lor și nu numai m-au făcut să mă întorc la ceasurile mecanice. Există un viitor al ceasurilor inteligente, însă numai într-o anumită categorie de preț.”

Legat de evoluția ceasurilor inteligente și de amenințarea pe care acestea o pot re­prezenta pentru orologeria clasică și tradițională, Cha­di Gruber, Product Director la Audemars Piguet, a spus „Cred că ceasurile inteligente vor continua să devină din ce în ce mai perfromante, însă acestea nu ne afectează deloc mar­ca pentru că piața lor este diferită de cea a noastră. Ceasurile noastre nu au vârstă, sunt adevărate opere de artă purtate la încheietură. Ele nu sunt ca un produs pe care le cumperi, îl utilizezi ca mai apoi să-l arunci. Prin urmare, ele nu impactează asupra mărcii noastre și cred că cele două abordări ale in­dustriei pot merge împreună fără niciun fel de problemă.”

Legat de deschiderea ape­titului generației tinere pentru ceasuri, odată cu adoptarea pe scară largă a smartwatch-urilor, dar și legat de planurile de viitor în acest domeniu ale casei Romain Jerome, Marco Tedeschi, CEO Romain Jero­me, ne-a spus că “Nu avem de gând să realizăm pe viitor un ceas inteligent în colaborare cu alt producător. Smartwatch-urile reprezintă însă un trend interesant și o bună oportu­nitate pentru viitor. În ziua de azi, generațiile tinere poartă la mână ceasuri inteligente de la Apple sau Samsung.

E important de menționat faptul că acești ti­neri nu purtau ni­mic la mână înainte să își achiziționeze un ceas inteligent. Prin urmare, după ce vor renunța la smartwatch-uri, nu cred că aceștia vor dori să își achiziționeze un Rolex, un Patek Philippe sau un Hu­blot, ci vor căuta ceva diferit, precum ceasurile Romain Jerome.

Aceasta este aborda­rea noastră. Vrem să fim un brand care comunică cu generația tânără și tocmai de aceea vrem să facem lucrurile altfel, prin comunicare directă cu clienții noștri. Social media reprezintă o unealtă foarte bună, însă nu trebuie să uităm că aceasta este doar o unealtă, care nu poa­te înlocui niciodată pe deplin interacțiunea umană.”

Christian Knopp, directorul creativ al celor de la IWC, ne-a spus referitor la cea­surile inteligente că „sun­tem o brand care vine cu multe inovații, care explo­rează în permanență noi posibilități. După o perioa­dă, ne-am dat seama că cea­surile inteligente nu prea merg mână în mână cu brandul și implicit cu ceasurile mecanice, dându-ne seama într-un târziu că aceste device-uri nu sunt o amenințare pentru ceasurile mecanice, pentru că sunt un pro­dus cu totul și cu totul diferit.

Un ceas inteligent nu este nimic altceva decât un pro­dus de unică folosință, față de ceasurile noastre de care te atașezi emoțional și pe care le păstrezi decade sau poate chiar generații. Nimeni nu colecționează telefoane inteligente, nimeni nu pasea­ză un telefon inteligent vii­toarei generații, nu primești un smartphone când te căsătorești sau când ai absol­vit facultatea, nu moștenești telefoane inteligente de la bu­nicii tăi.

Este foarte evident că lu­crurile nu funcționează așa. Nu spun că oamenii nu au ne­voie de ceasuri inteligente, ci spun doar că acestea repre­zintă un cu totul și cu totul alt tip de produs.”

 (Articol publicat în numărul 46 al revistei Temporis, martie – mai 2018. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TEMPORIS logo without link 2500x1000 1 e1612950325322