Audemars Piguet a făcut ceramica neagra celebră în orologerie

Fără prea mult tam-tam și fără comunicate de presă elogioase, Audemars Piguet a reușit să facă ceramica neagră celebră și extrem de dorită. Orologeria tocmai a atins un nou nivel cu această lansare discretă, dar imediat adorată de internauți, pasionați și clienți.

Odată cu lansarea Royal Oak Double Balance Wheel Openworked realizat din ceramică neagră, Audemars Piguet a stârnit o parte a lumii care adoră detaliile pe care le presupune un astfel de exemplar ce poate oricând înnobila orice încheietură. E drept, însă, că un astfel de ceas este extrem de greu de obținut.

Folosirea acestui material nu relevă doar un efort de a pune pe piață ceva complet diferit, ci arată că Audemars Piguet nu a renunțat la recristalizarea unor idei vechi de câteva milenii în forme adaptate contemporanului și exigențelor pe care le presupune ceasornicăria high-end. Deși ceramica neagra e veche de când Pământul, transformarea sa în accesoriu de dorit e un aspect ce nu poate fi ignorat.

Ceramica este în esență un material compus din minerale și lianți care sunt încălzite la temperaturi foarte ridicate până când compozițiile lor chimice devin un solid asemănător sticlei. Oamenii fabrică ceramică de peste 25 de milenii, așadar mare lucru nu s-a prea schimbat. În orologerie, lucrurile, însă, diferă!

Ceramica modernă utilizată la ceasornicare aderă la această definiție de bază, dar sunt departe de cele utilizate la fabricarea vaselor și vazelor. Sunt compuși moderni numiți ceramici cu oxid care pot fi folosiți pentru a înlocui metalele și care au o rezistență mult mai mare la crăpături și zgârieturi. Audemars Piguet folosește ca bază o ceramică cu o combinație de oxid de zirconiu și oxid de itriu.

IWC au fost primii

Deși ne concentrăm atenția asupra Audemars Piguet, nu putem să nu recunoaștem eforturile inițiale ale IWC. Acesta a fost primul brand de ceasuri care a creat un ceas cu carcasă din ceramică, cu modelul Da Vinci Perpetual în jurul anului 1986 și a continuat să inoveze în această zonă până când, în 1994, a eliberat faimosul Ref. 3705, primul cronograf ceramic. De acolo, am văzut mai multe de ceasuri construite din ceramică, inclusiv faimosul Chanel J12.

„În urmă cu opt ani, făceam rame și carcase din ceramică, dar când am preluat funcția de CEO, mi-am imaginat o brățară din ceramică pentru că am crezut că ar fi ideală”, spune François-Henry Bennahmias, CEO al Audemars Piguet. “Răspunsul pe care l-am primit a fost că va fi imposibil. Este prea complicat; va dura o veșnicie. Am spus, ascultă, am doar 48 de ani, așa că avem tot timpul să o facem. Va fi incredibil!”

Strategia care dă roade

Audemars Piguet nu a lăsat ca efortul său să devină ceva accesibil tuturor. De aceea, obținerea unui Royal Oak este foarte, foarte grea. Atelierul a spus că producția este limitată, însă nu a precizat câte modele vor fi făcute sau care vor ajunge și prin alte magazine. Pentru că, da, un astfel de ceas poate fi obținut doar prin magazinele companiei. Pentru a cumpăra unul vei avea nevoie de minimum 80.300 de dolari și să ai o relație deja existentă cu unul dintre operatorii realizatorilor de ceasuri din ceramică neagră.

Această stare de fapt este pusă în perspectivă fix în momentul în care observi că producția de ceasuri a Audemars Piguet a fost de 160.000 de-a lungul a patru ani, iar din acest număr numai o treime din 1% sunt Royal Oak-uri.

„Dacă ați manipulat vreodată o brățară completă din ceramică, veți ști exact de ce aceste ceasuri primesc atât de multă atenție”, spune Chu. „Strălucirea și atenția acordată detaliilor de pe carcasă și brățara de pe Royal Oaks din ceramică neagră sunt egale, atât din punct de vedere estetic, cât și al confortului.”

Atenția la detalii la care se referă Chu aici este modul neobișnuit în care AP termină carcasele și brățările acestor ceasuri, ca și când ar fi fost din metal. Aveți suprafețe periate, cu linii uniforme, verticale, care contrastează cu marginile foarte lustruite de pe legăturile brățării și fațeta exterioară a cadrului. Atingerea acestui nivel de detaliu este extrem de dificilă atunci când se lucrează cu un material dur, cum ar fi ceramica. De aici, și dorința de a avea unul. Porți la mâna ta dovada că omul poate ajunge la un nivel de finețe extraordinar în munca sa. E o încurajare constantă să te depășești.

Bennahmias a spus că ceramica neagră nu reprezintă capătul de inovare pentru Audemars Piguet, dar își menține interesul pentru a folosi noi materiale în realizarea lor. „Poate peste 15 ani vom face ceasuri din materiale care se repară singure, cine știe?”, a mai adăugat acesta.

Publicat de Florin Amariei la data de 23 December, 2020 11:24 pm
Tags: , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.