Vacheron Constantin, spiritul orologeriei de lux

În 2015, renumita casă producătoare de ceasuri Vacheron Constantin împlinește nu mai puțin de 260 de ani. Cum a ajuns această manufactură de la doi entuziaști – Jean-Marc Vacheron și François Constantin – la 1.000 de angajați, două centre de producție și o rețea de boutique-uri prezentă în 80 de țări, aflați în cele ce urmează.

Text: Robert Stan

VC Historique Photo 1_626164

Nu mai este un secret pentru nimeni că prezența unui ceas cu logo-ul Vacheron Constantin la mână îți deschide multe uși și te plasează rapid în segmentul exclusivist al celor pentru care banii există doar pentru a le complica viața. Să nu uităm că, de exemplu, Vacheron Constantin Patrimony Contemporaine Calibre 1731 Minute Repeater costă „doar” vreo 290.000 de euro. Și acesta nu este, nici pe departe, cea mai scumpă piesă. Pentru mulți, întrebarea vine rapid: De ce atât de mult? Ei bine, răspunsul exact nu o să îl primiți de la nimeni. E imposibil să cuantifici exact, în bani, cât valorează numele unei manufacturi vechi de 260 de ani, priceperea maeștrilor săi orologeri, piesele din interiorul carcasei, materialele din care este făcut ceasul și… așa mai departe. Cert este că, în lumea selectă a Haute Horlogerie, Vacheron Constantin este un nume care trezește respect, invidie și, uneori, teamă.

 Anul zero

HAND_BEVELLING_465742

Undeva, la mijlocul secolului al XVIII-lea, pe când în Franța se vedeau primele semne ale Războului de șapte ani, iar americanul Benjamin Franklin inventa paratrăznetul, un ceasornicar din Geneva punea bazele primului său atelier. Se numea Jean-Marc Vacheron și, în scurt timp, renumele ceasurilor sale avea să depășească granițele Elveției. Tot atunci, adică în 1755, Vacheron decide că arta lui de a produce ceasuri merită să fie purtată peste timp și angajează primul său ucenic. După exact 64 de ani, un alt tânăr cu viziuni largi, dar specializat în comerț și nu în ceasornicărie, Francois Constantin, pune umărul, alături de urmașii lui Vacheron, la dezvoltarea companiei care, de atunci, poartă cunoscutul nume Vacheron Constantin. Grație lui Francois, firma devine cunoscută în majoritatea țărilor bogate ale Europei și începe comerțul la scară mai largă a produselor sale. În 1839, compania îl angajează pe inginerul Georges-Auguste Leschot pentru a gestiona și optimiza procesul de fabricație al ceasurilor. Acesta este inventatorul primei mașini care realiza în serie mecanisme interschimbabile și a pantografului. Este de menționat că până atunci, anumite componente nu puteau fi înlocuite cu unele similare din cauza iregularităților generate de construcția complet manuală.

81180-000R-9159_PUB_tr_478175

În 1880 simbolul mărcii Vacheron Constantin devine „Crucea Malteză”. Deși poate părea doar un detaliu de marketing, acest simbol are, de fapt, legătură cu designul unei mici componente din ceasurile companiei care avea ca rol limitarea gradului în care resortul poate fi strâns. Au urmat ani de glorie ai mărcii care a produs, rând pe rând, calibre și piese complete cât se poate de apreciate de cunoscători. Din 1996, Vacheron Constantin devine parte a puternicului grup Richemont, același care deține în prezent branduri precum Jaeger-LeCoultre, Lange&Sohne, IWC, Piaget, Officine Panerai, Roger Dubuis sau Baume & Mercier. Doar ca informație suplimentară, Compagnie Financiere Richemont SA are vânzări anuale de peste 10 miliarde de euro și un profit operațional de 2,4 miliarde.

Trei factori-cheie, cinci valori fundamentale

Hand_Bevelling_Workshop_LeBrassus_551857

În lunga sa istorie de 260 de ani – aniversare care va avea loc în 2015 – Vacheron Constantin susține că întreaga sa filosofie a avut la bază trei factori: Tehnica, Estetica și Finisarea. De asemenea, pentru a susține politica corporate a firmei oficialii se ghidează după cinci valori fundamentale istorice: lupta constantă pentru atingerea excelenței în domeniu, sprijinirea creativității, responsabilitatea socială, respectarea tradiției și împărtășirea pasiunii.

Mai mult sau mai puțin elemente de susținere a relațiilor publice acești factori-cheie, precum și cele cinci valori fundamentale fac din Vacheron Constantin una dintre cele mai apreciate mărci din lumea Haute Horlogerie de astăzi.

Juan-Carlos Torres - POZA CASETA CITAT

„În 1755, un maestru ceasornicar genial, pe nume Jean-Marc Vacheron, și-a stabilit sediul în inima orașului Geneva, locul unde se asamblează astăzi cele mai performante ceasuri din lume. În același an, tânărul «cabinotier», cum erau numiți pe atunci ceasornicarii din oraș a recrutat un ucenic. Și-a explicat motivația acestui gest prin dorința sa de a împărtăși cunoștințele sale cuiva care să le poarte peste timp. Acesta a fost actul fondator al Manufacturii noastre. Mai mult de două secole și jumătate mai târziu, Vacheron Constantin va sărbători 260 de ani de istorie neîntreruptă. Acesta este un moment foarte important pentru noi, o nouă evocare a spiritului preciziei și tehnicii fără cusur cu care fiecare bărbat sau femeie de la Vacheron Constantin lucrează la realizarea unui ceas. Rămânem strict legați de cele trei concepte fundamentale ale mărcii noastre: tehnica perfectă, estetica armonioasă și inspirată și nivelul ridicat de finisare. Datoria noastră este aceea de a continua să depunem eforturi pentru atingerea excelenței  și așteptăm cu nerăbdare să demonstrăm asta prin prezentarea unor piese foarte speciale cu ocazia aniversării noastre de anul viitor.”

 Juan-Carlos Torres, CEO Vacheron Constantin

 

Momente-cheie

_MG_9144_458706

1755 – Pe 17 septembrie, Jean-Marc Vacheron, un tânăr ceasornicar din Geneva, angajează primul său ucenic;

1819 – La finalul razboialelor napoleoniene, Francois Constantin devine partener în noua companie Vacheron Constantin și preia rolul de reprezentant de vânzări deschizând calea către noi piețe;

1839 – Un mecanic genial, angajat la Vacheron Constantin pentru a gestiona producția, Georges-Auguste Leschot, a revoluționat industria ceasurilor prin dezvoltarea primei mașini care realiza piese interschimbabile;

1875 – Prea înghesuită în sediul din Tour de l’Ile, compania se mută pe Rue des Moulins unde se deschide Maison Vacheron Constantin en l’Ile. Aici se află astăzi muzeul, boutique-ul ahivele și deja vestitul „Ateliers Cabinotiers” al Vacheron Constantin;

1880 – Crucea Malteză devine simbol al mărcii;

1889 – Vacheron Constantin prezintă primele sale ceasuri de mână la Expoziția Universală de la Paris;

1906 – Este inaugurat primul boutique al companiei la Maison Vacheron Constantin en l’Ile;

1934 – Este creat cel mai complex ceas al vremurilor pentru regele Farouk al Egiptului;

1979 – Rezultatul unei activități de peste 8.700 de ore de muncă meticuloasă, ceasul Kallista produs de Vacheron Constantin este considerat cel mai „strălucitor” din lume;

2003 – Este prezentată colecția Egerie, dedicată femeilor;

2005 – Vacheron Constantin sărbătorește împlinirea a 250 de ani;

2008 – Colecția Quai de l’Ile este prezentată publicului.

 

 Lars Oehlmann: „Clientul tipic pentru Vacheron Constantin este colecționarul care apreciază măiestria tehnică”

Managerul General al Vacheron Constantin Northern Europe, Lars Oehlmann, a explicat într-un interviu acordat în exclusivitate revistei TEMPORIS, care sunt punctele forte ale mărcii pe care o reprezintă, profilul clientului tipic și, mai ales, opinia sa despre piața românească a ceasurilor.

Lars Oehlmann_Vacheron Constantin

De 260 de ani, Vacheron Constantin este un trend-setter  în zona de lux a industriei ceasurilor. Care au fost momentele cheie din istoria acestui brand?

Pe 17 septembrie 2015 vom sărbători aniversarea a 260 de ani de Vacheron Constantin, fapt ce ne poziționează drept cel mai vechi producător de ceasuri din lume cu o istorie neîntreruptă. Suntem, desigur, foarte mândri de această istorie și de moștenirea care a fost creată de-a lungul secolelor trecute. Permiteți-mi să menționez doar câteva repere din istoria noastră, care a început în 1755, când fondatorul companiei, Jean-Marc Vacheron, a angajat primul său ucenic. Acest lucru a pus bazele transmiterii artei de a face ceasuri de la o generație la alta – element foarte important al filosofiei noastre și în prezent. În 1819 Francois Constantin s-a alăturat companiei ca primul ei agent de vânzări și a deschiderea calea brandului către noi piețe. Tot atunci numele firmei a devenit Vacheron & Constantin. În 2005 am sărbătorit aniversarea a 250 de ani și, de atunci, a urmat o creștere fără precedent a companiei.

 Care sunt punctele forte ale brandului pe care îl reprezentați?

Pe lângă faptul că Vacheron Constantin este unul dintre fondatorii segmentului Haute Horlogerie, oferim o gamă largă de calibre realizate „in-house”, toate purtând sigiliul genevez, un însemn recunoscut al calității pe care foarte puțini alți producători îl au. În spatele scenei, timpul investit în cercetare și dezvoltare pentru a încuraja inovarea tehnică și pentru a continua să facem parte dintre foarte putinii producători care au în portofoliu adevărate produse Haute Horlogerie este un alt factor care ne deosebește de restul companiilor din domeniu. De altfel, motto-ul companiei este „fă mai bine dacă este posibil și asta este întotdeauna posibil.” De la fondarea companiei, în 1755, urmărim în mod constant ideea noastră de a atinge perfecțiunea prin încercarea de a oferi cele mai înalte standarde de calitate posibile alături de un design perfect. În plus, oferim un serviciu de garanție pe viață deoarece ceasornicarii noștri au fost și sunt capabili să repare fiecare ceas produs de la crearea brandului în urmă cu 260 de ani

 Care sunt valorile care au ghidat Vacheron Constantin în istoria sa și ce schimbări au fost necesare în ultimii ani pentru a susține creșterea brandului?

La Vacheron Constantin avem în vedere principiile noastre și valorile istorice în fiecare decizie pe care o luăm. Unul dintre obiectivele noastre principale este acela de a perpetua stilul nostru de „savoir-faire” și de a ne transmite cunoștințele de la o generație la alta. Faptul că Jean-Marc Vacheron a luat alături primul său ucenic în 1755 a fost foarte important pentru că i-a permis fondatorului nostru să transmită experiența lui către posteritate. De atunci , compania a continuat neîncetat tradiția de transmitere a know-how-ului de la o generație la alta. Avem un program de ucenicie prin care fiecare nou venit în companie este instruit de către un maestru ceasornicar. Mai mult decât atât, maeștrii noștri ceasornicari se asigură că toate cunoștințele lor sunt preluate la un nivel care să permită continuarea istoriei Vacheron Constantin.

Provocarea pentru un brand mare din lumea orologeriei, cum este Vacheron Constantin, este aceea de a-și menține temeliile solide în orologeria clasică, țintind în același timp viitorul prin colecții de ceasuri contemporane și creative. Nu este în ADN-ul nostru să urmăm tendințe. Preocuparea noastră este de a păstra mereu un echilibru perfect între măiestria tehnică și eleganța proiectării, precum și un nivel ridicat de finisare.

 Se apropie SIHH 2015. Ce surprize le pregătiți iubitorilor de ceasuri cu ocazia acestui eveniment?

30110-000R-9793_RV_tr_519141

2015 este un an special pentru Vacheron Constantin și vom sărbători aniversarea noastră cu o gamă de ceasuri excepționale care demonstrează excelența noastră în domeniul orologeriei. Amatorii de ceasuri pot aștepta noutăți tehnice, dar acest lucru este tot ce vă pot dezvălui acum.

 De asemenea, nu mai este mult până la aniversarea a 260 de ani a mărcii Vacheron Constantin. Pregătiți ceva special cu această ocazie? Ne puteți da câteva detalii?

Așa cum am spus, pregătim aniversarea noastră cu atenție și vom sărbători prin prezentarea unor noi produse care au fost anticipate de unii dintre clienții noștri.

 Bun. Văd că nu reușim să aflăm detalii de la dvs. Să vă întreb atunci cum a evoluat afacerea Vacheron Constantin în ultimii ani.

Afacerea noastră a evoluat foarte bine. Am văzut o creștere constantă a brandului, pe care o tratăm cu grijă astfel încât să reușim să menținem un nivel ridicat de calitate în toate ariile în care ne desfășurăm activitatea.

 Este piața românească una importantă pentru Vacheron Constantin? De ce? Cum a evoluat afacerea dumneavoastră aici?

Piața românească rămâne una dintre piețele cele mai importante din Europa de Est. Avem o colaborare de succes cu Helvetansa în România și am inaugurat recent propriul nostru stand Vacheron Constantin. Asta arată angajamentul nostru de a ne susține partenerul și piața. De asemenea, este un răspuns la cererea tot mai mare din România pentru produsele noastre și cred că interesul pentru ceasurile high-end va continua să crească în anii următori.

Manufacture_VacheronConstantin__485253

 Care este profilul clientului Vacheron Constantin?

Tipic, clientul Vacheron Constantin este un pasionat de ceasuri sau deja un colector de ceasuri high-end cu o afinitate mare pentru piesele tehnice. Aș spune că mulți dintre clienții noștri sunt în căutarea unui ceas care înglobează un echilibru perfect între design și măiestrie tehnică. Cei mai mulți dintre clienții noștri insistă asupra faptului că mecanismul din carcasa unui ceas trebuie să fie dezvoltat și produs „in-house”. De aceea am pus un mare accent pe obținerea certificatului de calitate genevez pentru absolut toate mecanismele noastre.

(Articol apărut în numărul 33  - decembrie 2014 – al revistei TEMPORIS. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați)

Publicat de Robert Stan la data de 26 March, 2015 10:25 am
Tags: , , , , , ,

Adauga un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi afisat.

  

  


5 − = 1