De ce ofensiva smartwatch nu va afecta producătorii de ceasuri exclusiviste

Tim Sayler (Audemars Piguet)

Text: Robert Stan

De luni bune discuțiile pe această temă sunt tot mai frecvente însă, în general, există două opinii clare. Unii spun că nu vor fi afectați deloc în timp ce alții fac tot posibilul să găsească portițe de scăpare incluzând în portofoliu soluții hibrid. Motblanc, de exemplu, este primul producător de ceasuri de lux care a atașat curelei ceasurilor sale un dispozitiv „smart”. Una dintre cele mai interesante explicații ale motivelor pentru care producătorii de ceasuri inteligente nu vor afecta piața celor din zona de lux este dată de Tim Sayler, directorul de marketing al Audemars Piguet, un german – aveam să aflăm – cu origini românești.

„Eu cred că în zona haute horlogerie, acolo unde «joacă» și Audemars Piguet nu există motive de teamă. Noi vindem produse complet diferite de cele ale giganților IT care produc ceasuri inteligente. Un smartwatch este cumpărat pentru motive complet diferite de cele care te fac să achiziționezi un ceas de lux. Cred că sunt două categorii de produse care nu vor intra în competiție niciodată. Singurul lucru pentru care ne vom bate este spațiul ocupat pe mână. Dar, în viața unui om, se petrec multe evenimente. Unele care implică utilizarea unui ceas inteligent, precum la birou sau într-o ședință și altele care cer prestanța unuia de lux, precum petreceri, seri de gală, întâlniri, etc.

Cumperi un ceas inteligent pentru a fi conenctat. Pentru a îți face «temele», sau pentru a avea statistica activităților tale sportive. Un ceas de la Audemars Piguet îl cumperi pentru că este o operă de artă. O bijuterie. Trebuie să mai spun aici că mă încurajează apariția unei noi generații de colecționari. Oameni proeminenți ale căror afaceri și imagini sunt în creștere. Îi vedem pe coperta revistei Wired, sau pe cea a Forbes. Sunt tineri antreprenori cu afaceri de succes care cresc exponențial de la un an la altul. Ce poți vedea în fotografiile acestora? Ei nu poartă ceasuri „smart”. Au la încheietură piese Audemars Piguet, Jaeger-LeCoultre sau Vacheron Constantin. Cei care ar putea avea probleme odată cu apariția ceasurilor smart sunt proiducătorii de ceasuri mai ieftine. Aici este altă discuție.

Varianta hibridă, cea vizibilă deja în cazul Montblanc cu al lor e-Strap, este interesantă. Dar nici în acest caz nu este vorba despre o concurență. E vorba desre un ceas de lux căruia i-a fost atașat –la celălalt capăt al curelei – un afișaj electronic. Electronica nu va intra însă niciodată într-un ceas haute horlogerie. Nu în mecanism. Să vă mai dau un exemplu. Mai utilizați sau măcar păstrați un telefon Nokia de prin anii 1990 – 2000? Cu siguranță, nu. Aceste echipamente, după doi-trei ani se învechesc, sunt depășite. Și le aruncăm. Nu mai ai ce să faci cu ele. Un ceas de lux îl cumperi pentru totdeauna. Îl lăsăm din generație în generație. Exagerând, atât timp câtva exista pe lumea asta un ceasornicar cu o șurubelniță, ceasurile de lux vor continua să existe.

Tot ca exemplu, priviți la picturi. La operele de artă. Oamenii încă mai cumpără picturi și le pun ca tablouri pe pereți. Ar putea să facă o simplă fotografie unui tablou de la Luvru și să o afișeze apoi pe un televizor sau o ramă electronică cu rezoluție 4k. Dar nu așa doresc oamenii să privească arta. Vor adevăratul lucru. Originalul. Vor să vadă fiecare nuanță, fiecare detaliu. Așa se întâmplă și în cazul ceasurilor de lux. Din punctul meu de vedere conflicul haute horlogerie – smartwatc nu există”.

Un amplu interviu cu Tim Sayler, precum și detalii despre ceasurile de lux prezentate în acest an la Salon International de la Haute Horlogerie,  – la care TEMPORIS a fost singura publicație românească prezentă -, dar și un articol despre ceasurile inteligente disponibile în acest moment pe piața autohtonă veți putea citi exclusiv în revista TEMPORIS care va apărea la sfârșitul lunii februarie.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TEMPORIS logo without link 2500x1000 1 e1612950325322