Complicații de marketing

Sportul atrage o audiență foarte mare la nivel mondial și orice departament de marketing iși dorește să o fructifice în vizibilitate pentru brand și vânzări. Nu fac excepție nici producătorii de ceasuri, mai ales de când au inventat termenii de Official Watch și Official Timekeeper.

Aproape toate marile asociații sportive din lume au pe lista sponsorilor producători de ceasuri. În funcție de specificul sportului, audiență și calitatea acesteia, marile case de orologerie încheie contracte de parteneriat pe câțiva ani și se promovează insistent la competițiile organizate de respectiva asociație. Sunt mulți bani puși în joc de către brandurile de ceasuri cu atât mai mult cu cât mulți dintre ei nu se concentrează neapărat pe o singură disciplină sportivă. Sunt cazul în care un producător poate ajunge să aibă contracte și în zece discipline sportive distincte, plus alte contracte cu diferite vedete din sport, pe care le susțin individual. Toate acestea în paralel! În acest articol ne-am propus să vă arătăm cine sponsorizează diferitele asociații sportive și cum au ajuns să o facă, fără să ocolim unele probleme delicate care au ajuns în mass-media și care implică într-o formă sau alta brandurile de ceasuri.

art1

Formula 1 merge cu Rolex

Competiția regină din motorsportul mondial, desfășurată sub egida FIA, atrage o audiență de circa 500 milioane de oameni la nivel global. Este una dintre cele mai urmărite competiții sportive, ca urmare nu duce lipsă de sponsori și nu este deloc ușor să intri în rândurile acestora. În anii ’90, când a ajuns și în țara noastră, ne amintim de siglele Tag Heuer, official timekeeper pentru F1 începând cu 1992. Contractul s-a întins pe o perioadă de 16 ani și este puțin probabil să mai vedem curând un asemenea angajament. Mai aproape de momentul actual, Hublot a reușit să intre în circuit, anunțând un contract multianual în luna martie a anului 2010. Hublot s-a dovedit a fi unul dintre cei mai activi sponsori pe perioada contractului cu Formula 1, venind cu o mulțime de ediții speciale dedicate celor mai frumoase circuite din calendarul competiției, în paralel susținând și echipa Ferrari. Să amintim doar modelele King Power Austin, care celebra revenirea Statelor Unite în circuitul F1 în 2012 și King Power Interlagos, dedicat atmosferei pasionale a circuitului brazilian.

Hublot s-a implicat atât de mult în acest parteneriat, încât în anul 2010, când Bernie Ecclestone a fost atacat și lovit de patru bărbați, care i-au furat ceasul Hublot, producătorul elvețian l-a convins să apară într-o reclamă print, cu ochiul vânăt, mesajul fiind „See what people will do for a Hublot”.

În 2012, Rolex a preluat titlurile de Official Timekeeper și Official Watch în Formula 1, iar acum doi ani mulți speculau că alegerea n-ar fi tocmai inspirată din cauza brandului mai puțin expansiv și evident mai conservator comparativ cu Hublot. Au trecut însă două sezoane de Formula 1 în care am putut vedea la fiecare cursă panourile publicitare orientate în așa fel încât să fie cât mai bine prinse de camerele tv în cele mai spectaculoase viraje și se pare că parteneriatul va continua și în 2015. Chiar dacă mai puțin exuberant, Rolex are o tradiție solidă în asocierea cu competițiile de motorsport, fiind direct implicați în cursa de 24 de ore de la Daytona și Official Timekeeper al cursei de 24 de ore de la Le Mans. În acești doi ani, Rolex nu a mizat pe o mulțime de ceasuri dedicate pentru diferite repere din F1, ci a încercat mai degrabă să-și promoveze anumite modele din gamă, cum ar fi Cosmograph Daytona, prin funcții speciale de cronometrare.

 

Hublot și FIFA

Ultimele două ediții ale Campionatului Mondial de Fotbal, organizate de FIFA, au avut ca Official Timekeeper și Official Watch brandul Hublot. Contractul este valabil până în 2022, așadar Hublot își păstrează poziția timp de încă două compionate mondiale. O demonstrație de forță financiară din partea casei orologere elvețiene, care nu a a comunicat nici o cifră pentru acest parteneriat. Unii experți spun că un asemenea contract presupune zeci de milioane de dolari pentru fiecare ediție de Campionat Mondial, cam 20% din bugetul anual de marketing al celor de la Hublot. Ca și în Formula 1, Hublot a fost foarte expansiv în promovarea parteneriatului, mai ales la Campionatul Mondial din Brazilia, desfășurat în vara lui 2014. Cu un an înainte, Hublot a prezentat trei ceasuri de dimensiuni mari, amplasate în cele mai mari trei orașe din Brazilia, la designul cărora a contribuit și Oscar Niemeyer, celebrul arhitect brazilian, acesta primind ulterior și un ceas dedicat lui.

10a art2

Pentru World Cup 2014, Hublot a prezentat ceasul oficial în vara acestui an. Modelul se numește Big Bang Unico Bi-Retrograde Chrono și poate cronometra exact intervalul de 45 de minute, cât durează o repriză de forbal, dar și intervalul de 15 minute al pauzei.

În timpul acestui campionat mondial a apărut și unul dintre cele mai mari scandaluri din sânul FIFA. S-a aflat că mai mulți membri ai comitetului executiv au primit la sosirea în Brazilia niște cadouri de bun-venit, printre care și ceasuri de lux în valoare de 25.000 dolari fiecare, de la Federația Braziliană de Fotbal. Din fericire pentru Official Timekeeper, s-a dovedit că ceasurile era unele cumpărate de la Parmigiani, iar cei care le-au primit au fost somați să le dea înapoi.

Rolex cronometrează tenisul

La figurat, desigur. Printr-un comunicat emis la începutul anului 2013, Rolex anunța că este Official Timekeeper al turneelor organizate de ATP (Association of Tennis Professionals). Dealtfel, Rolex nu este străin de lumea tenisului mondial, în care a debutat în 1978 ca Official Timekeeper al Wimbledon-ului și o face continuu de atunci. Contractul cu ATP este unul pe mai mulți ani și este încadrat în a treia clasă ca importanță, după clasificarea celor de la ATP. Tot în lumea tenisului, Rolex îl sponsorizează și pe Roger Federer.

5430d13b67856 art3

Longines a preferat schi-ul

Competițiile organizate de Federația Internațională de Schi (FIS) au ca Official Timekeeper brandul Longines, care sponsorizează individual și mai mulți schiori din diverse discipline. Legăturile Longines cu schi-ul sunt mai vechi, numai contractul cu FIS datând din 2009. Pe parcursul următoarelor sezoane, Longines a creat Longines Future Ski Champions, competiție în care premiază cu sume de bani și câte un ceas Longines cei mai buni schiori cu vârsta sub 16 ani, participanți într-o competiție separate de cea principală.

Sölden2014_8 art4

Pentru a încuraja creșterea performanțelor sportivilor tineri, brandul elvețian a creat în 2012 Longines Rising Ski Stars, în cadrul căreia îi premiază pe cei mai buni tineri schiori, bărbați sub 23 de ani și femei sub 21 de ani. Pentru sezonul trecut, câștigătorii au primit un cec de 16.000 de euro și un ceas Longines Conquest Classic.

Înaintea fiecărui sezon, Longines prezintă ceasul oficial al competiției din acel an, dar nu a venit niciodată cu vreo piesă special modificată sau redesenată pentru competiție. În general, este vorba de modele sport standard.

Omega – Timekeeper tradițional al Jocurilor Olimpice

Brandul aflat acum în grupul Swatch are o lungă tradiție în asocierea cu Jocurile Olimpice organizate de Comitetul Olimpic Internațional. În 1932, Omega a fost primul producător de ceasuri care a primit misiunea a cronometra toate disciplinele de la Jocurile Olimpice de la Los Angeles. Și a făcut acest lucru cu ajutorul a 30 de ceasuri de buzunar cu chronograph. Apoi, Omega a fost sponsor și Official Timpekeeper la majoritatea edițiilor Jocurilor Olimpice, prezentând și ceasuri dedicate competițiilor fie ele de vară sau iarnă. Actualul contract încheiat cu Comitetul Olimpic Internațional se întinde până în 2020. Gama producătorului elvețian a și primit o colecție care se numește Olympic și include edițiile speciale lansate cu ocazia evenimentelor olimpice.

20130206_SeamasterPO_Sochi2014 art5

Ultima ediție a Jocurilor Olimpice de iarnă de la Sochi, Rusia, a avut iarăși brandul Omega în prim plan, elvețienii lansând ceasul oficial al competiției, OMEGA Seamaster Planet Ocean “Sochi 2014” Limited Edition, cu un an înainte.

La mijlocul lui 2014, Omega a lansat deja ceasul oficial pentru Jocurile Olimpice de la Rio, Brazilia, din 2016, o ediție specială Speedmaster Mark II “Rio 2016”.

Seiko cronometrează atleții

În baza unui contract cu IAAF, Federația Internațională de Atletism, Seiko este unul dintre sponsorii principali ai acestor competiții și responsabil cu cronometrarea timpilor la evenimentele majore încă din 1985. Echipamentele furnizate și operate de Seiko sunt concepute special pentru atletism și include sisteme pentru detectarea startului fals, măsurarea electronică a distanțelor și cronometre. La momentul actual, Seiko se implică în atletism cu logistica și echipe de câte 40 de tehnicieni și ingineri, în cazul evenimentelor mari.

Articol apărut în numărul 33 al revistei TEMPORIS. 

Publicat de admin la data de 11 June, 2015 8:27 am
Tags: ,

Adauga un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi afisat.

  

  


5 + = 14