Colecția Jaeger Le-Coultre Reverso sau expertiza în “Métiers Rares”

Pentru a evidenția arta smalțului și a gravării, atât de mândră în atelierele de la Vallée de Joux, Grande Maison a avut ideea de a oferi pieselor sale Reverso, două fețe care dezvăluie fiecare câte o operă de artă, rezultatul muncii inovatoare a artizanilor. Pe partea din față, un cadran fin-guilloșat, acoperit cu email translucid Grand Feu, care este în armonie cu partea din spate a ceasului. Pe verso, o miniatură smalțuită a unei pictură cu o tehnică specială, reprezentând un stil de refernță: pointilism, pictura cu cerneală sau imprimare japoneză pe lemn.

Pentru a reprezenta aceste trei tehnici, care nu au mai fost aplicate niciodată în smalț în miniatură la Jaeger-LeCoultre, trei dintre cei mai mari maeștri au fost selectati cu una dintre lucrările lor: Georges Seurat, Xu Beihong și Katsushika Hokusai.

Pentru aceste piese de artă, a fost ales Reverso Tribute Enamel, cu stilul său reprezentativ Art Deco. O carcasă  în aur alb a fost creată special pentru a găzdui miniatura smălțuită. Fiecare dintre aceste modele este produsă într-o ediție limitată de opt piese și disponibilă exclusiv în buticurile Jaeger-LeCoultre.

Reverso Tribute Enamel – Georges Seurat, o după-amiază de duminică pe insula La Grande Jatte

Pentru a decora capacul piesei, Jaeger-LeCoultre a decorat delicat folosind o mașină veche de  veacuri, care necesită o expertiză considerabilă. Aici, cadranul este guilloșat cu pastile mici, care sunt gravate sub un email translucid de culoare verde profund. Ore lungi de cercetare au fost necesare pentru ca această culoare să se potrivească perfect picturii de pe verso.

În cazul în care cadranul frontal în sine este el însuși o operă artistică, privitorul va fi uimit când va schimba carcasa ceasului pentru a descoperi adevărata operă de artă găsită pe capac. Pictată între 1884 și 1886, într-o după-amiaza de duminică pe insula La Grande Jatte, tabloul este  unul dintre cele mai frumoase exemple ale tehnicii pointiliste, create de Georges Seurat (1859-1891). Pictor francez neo-impresionist, Seurat a fost unul dintre reprezentanții de frunte ai artei din secolul al XIX-lea, pe plan mondial. I-au luat doi ani pentru a finaliza această pânză de 2 pe 3 metri pentru care a desenat mai mult de 60 de schițe. Pictura este așezată pe malurile Senei, în apropiere de Paris, într-un loc în care localnicii vor veni să se bucure de apă și de o atmosferă plăcută, nealterată. Tehnica pointilismului constă în juxtapunerea de puncte minuscule de culoare, mai degrabă decât prin utilizarea unei pensule mai mare folosindu-se de ochiul privitorului ca să amestece natural culorile.

Pentru a crea această miniatură artizanul smălțuitor de la Jaeger-LeCoultre al colecției “Métiers Rares” a trebuit să facă față unui număr mare de provocări.

Mai întâi a reprodus o pictură de peste 3 metri pe o suprafață de 3 cm pătrați. Smălțuitorul a trebuit să-și creeze propria tehnică de pointilism. El și-a creat propriile unelte, inclusiv, de exemplu, o perie extrem de fină dar foarte dură, care trebuia să fie înlocuită frecvent. Pointilismul pe smalț este extrem de complex. Se suprapun câteva straturi protectoare de email unul după altul, după terminarea operației de vopsire, modificând intensitatea culorii piesei. O umbră mai închisă decât originalul a fost folosită pentru a reuși acest lucru. A fost un proces îndelungat …

În total, au fost necesare mai mult de 70 de ore pentru a termina această creație, fără a număra orele inițiale de cercetare pentru obținerea culorii perfecte.

Reverso Tribute Enamel – inspirat de o pictura de Xu Beihong

Cu această piesă, Grande Maison dorea să exploreze arta picturii de spălare cu cerneală. Cadranul a fost ghiloșat delicat în modele geometrice longitudinale și acoperit cu smalț opalescent colorat în fildeș, prefăcut subtil perlat.

Xu Beihong (1895-1953) a fost unul dintre cei mai renumiți pictori ai secolului XX din China. El era cunoscut pentru picturile sale în ulei, desenele, pastelurile și caligrafia sa. În China, reprezentările sale de cai l-au făcut foarte popular. Pictura originală, de peste 5 metri, prezintă zece cai galopând într-un peisaj natural chinezesc. Opera smălțuită a fost inspirată din reprezentarea a doi cai din tabloul mai sus menționat.

Din nou, au existat mai multe provocări în crearea acestei miniaturi. Sentimentul mișcării, fluiditatea și ușurința transmise prin tehnica de spălare a cernelei trebuiau reproduse în ciuda straturilor protectoare ale smalțului, care reduceau spontaneitatea imaginii. Ca atare, artizanul a petrecut multe ore găsind mișcarea potrivită pentru a reprezenta cel mai bine energia cailor. În plus, a fost o adevarata provocare sa portretizeze cele mai mici detalii, cum ar fi coamele cailor. În cele din urmă, trebuie remarcat faptul că lucrul practic în mod monocrom este o altă provocare pentru un artist, smălțuitor, care este obișnuit să se joace cu culori.

Rezultatul este izbitoar, plin de vitalitate și spirit, dovada talentului maeștrilor Grande Maison.

Reverso Tribute Enamel – Katsushika Hokusai, The Great Wave off Kanagawa

La Marele Val de pe Kanagawa artizanii lui Jaeger-LeCoultre au studiat tehnica de imprimare japoneză a lemnului, unde Hokusai era vârful artiștilor. Pe cadranul principal, cadranul este delicat guiloșat cu valuri mici, ca un ecou al desenului regăsit pe capac. Apoi, este acoperit cu un email translucid, colorat cu un albastru atât de adânc ca oceanul reprezentat în The Great Wave de pe Kanagawa.

Katsushika Hokusai (1760-1849) a fost un artist japonez cunoscut pentru seria de imprimeuri pe lemn, Treizeci și șase de viziuni asupra Muntelui Fuji. A rămas în istorie, deoarece a fost pentru prima dată când conceptul de perspectivă, desenat din pictura occidentală, a fost integrat în temele tradiției artistice japoneze. Această serie a inclus The Great Wave off  Kanagawa, care a adus faima artistului nu numai în Japonia, ci și în lumea întreagă. Această piesă l-a inspirat pe Jaeger-LeCoultre pentru a împodobi capacul acestui Reverso Tribute Enamel. Mai mult, a fost necesar să se planifice mult pentru a obține culoarea dorită, precum și cele mai mici elemente care creează mișcarea valurilor și stropii de spumă ai valurilor, fără de care piesa își pierdea tot caracterul și puterea. Finețea detaliului a fost cu siguranță o provocare. De asemenea, a fost foarte dificil să se reproducă un cer calm și neted, fără să se folosească o singură pensulă. Ca atare, această lucrare a prezentat dificultățile celor două creații anterioare, cerând atât un nivel de detaliu aproape de pointilist, cât și delicatețea picturii expansive a lui Xu Beihong.

Ce ar putea fi o pânză mai frumoasă pentru aceste capodopere ale lumii artei decât cea a lui Grande Maison pictograma, Reverso, cu carcasa ei reversibilă care se îmbină atât de bine cu arta decorului și în special cu miniaturizarea smalțului?

Ceasul Reverso Tribute Enamel, cu stilul său Art Deco moștenit de la primul model Reverso din 1931, marcaje de oră pentru aplicații și săgeți Dauphine, prezintă o piesă plină de personalitate care adaugă și mai multă valoare acestei opere artizanale excepționale.

Publicat de Florin Oprea la data de 7 February, 2018 1:26 pm

Leave a Reply

Your email address will not be published.


7 × = 7