Chronoswiss se mută în Lucerna

Noii proprietari ai Chronoswiss au decis mutarea manufacturii de la Munchen la Lucerna. Un moment istoric pentru orașul elvețian dar și pentru manufactura germană. TEMPORIS a fost singura revistă din Europa Centrală și de Est invitată la inaugurarea noului sediu.

Text: Dan Vardie

Oliver_EvaEbstein_Schauwerkstatt

Gert Rudiger Lang, fondatorul lui Chronoswiss este un neamț din Munchen care a pornit o manufactură cu un nume „greșit” – după cum mulți au spus-o – pentru simplul motiv că nu avea sediul în Elveția! Însă noii proprietari, Eva și Oliver Epstein au luat decizia istorică de a muta toate operațiunile la Lucerna, frumosul oraș din Elveția. Mai mult, aceasta a fost deschisă chiar în centrul orașului într-o clădire istorică pe Lowenstrasse nr 16a, rebotezată „Haus of Chronoswiss”. Primarul orașului, prezent la inaugurare, s-a declarat onorat de alegerea Lucernei și a acceptat noua denumire a clădirii care va intra în toate ghidurile turistice. Mândria primarului este normală. Chronoswiss este primul maison horloger care are sediul în Lucerna.

HouseOfChronoswiss_Front

„Chronoswiss are o manufactură deschisă oricui. Oricine poate veni să ne viziteze pe întreaga perioadă a unei zile de lucru. Nu are nevoie de nici o programare sau aprobare. Noi credem în această abordare complet nouă în industrie!” declara pentru TEMPORIS Eva Epstein. Activitatea de producție este plasată într-un oval cu geamuri unde poți vedea ceasornicarii la lucru. Ecrane 3 D tactile interactive  în diverse limbi, pot oferi aproape orice informație legată de ceasurile Chronoswiss ba chiar și legate de producție. Unele operațiuni pot fi urmărite și pe monitoare care măresc de zeci de ori imaginea cadranului prelucrat. Așa se întâmplă la guilloche și emailare unde artizanul are nevoie de lupă pentru a opera în timp ce vizitatorul vede pe ecran aceste detalii fără probleme. „Sigur, nu împărtășim vizitatorilor chiar și secretele de fabricație, însă peste 90 % din informație poate fi accesată aici.” ne spunea Oliver Epstein, pentru a ne demonta scepticismul. Chronoswiss a recuperat o serie de utilaje istorice care au fost puse la treabă. Simbolic este bancul de gravare, o piesă din 1920 ce produce manual gravura cadranelor- o tendință tot mai evidentă la marile case orologere de prestigiu.

DSC_2469

La etaj este atelierul de producție a cadranelor, probabil cea mai importantă operațiune realizată de Chronoswiss. Numărul angajaților a ajuns la 35, considerat un nr suficient pentru un manufacturier de mici dimensiuni. Chronoswiss folosește mecanisme ETA și apelează la alți furnizori de componente, preferând să se concentreze pe producția de cadrane. Sigur, este o opțiune care poate fi discutată.  Spotul de relansare realizat anul trecut folosește un yacht elevețian Pedrazzini (un fel de replică mai scumpă la Riva) dar și un automobil Spyker, ambele fiind vazute în spațiul mirific al lacului și imprejurimilor Lucernei. Familia Epstein a dorit astfel o asociere de imagine cu doi foarte mici producători de lux, care să transmită aceiași filozofie a manufacturii. Și aici este discutabilă alegerea lui Spyker, care a trecut – și încă trece – prin momente delicate, post faliment. Anul trecut, practic nu  a produs nimic iar anul acesta la fel. La eveniment, cele două Spyker era mai vechi de doi ani și aveau numere de înmatriculare de teste din Ungaria! „Pentru că este mult mai ieftin ca în Olanda!” (unde este locat Spiker-nn) după cum ne spunea discret un executiv al constructorului… Cu ocazia inaugurării, familia Epstein a anunțat o o producție anuală de 5.000 de unități, o cifră, credem noi, destul de optimistă.

DSC_2476

Cu ocazia lansării, două serii limitate au fost prezentate. Ambele au ca sursă de inspirație Leul din Lucerna, un simbol al orașului. Sirius Lion Edition vine în 100 de piese din oțel și 30 de piese în aur roz. Cadranul are capul de leu aplicat folosind un email fosforescent. La ora 4 apare cifra „16a” în roșu, o aluzie la numărul de stradă al Casei Chronoswiss. Însă marea surpriză a prezentării a fost lansarea unei piese unice menită să fie vândută la o licitație on-line organizată de celebra casă de licitații Antiquorum, care organizează anual și licitația „Only watch” în Monaco. De altfel, de aici a venit și ideea, după succesul de anul trecut când un ceas Chronoswiss a adunat puțin peste 50.000 CHF. „Această sumă poate fi un bun punct de plecare al licitației pentru Lion Heart” spunea în fața unei audiențe numeroase, celebrul comedian de televiziune germană Thomas Gotschalk. Aceste este un vechi prieten al firmei și a venit special la Lucerna pentru a lansa această piesă unică. Banii rezultați din vânzarea ceasului vor fi donați Fundației „Make a wish” Elveția care se ocupă de copii cu boli incurabile. Licitația va avea loc la sfârșitul lui octombrie cu un count-down în ultimele 10 zile. După știința noastră este pentru prima dată când Antiquorum acceptă să lucreze pentru o singură companie, fie și online.

DSC_2494

Lion Heart are tot un mecanism ETA la fel ca toată colecția Sirius dar beneficază de tehnica „cloisonne”. Maestrul ceasornicar aplică un fir de aur foarte fin pentru a delimita liniile principale ale capului de leu. Apoi in interiorul acestor celule a fost aplicat un email în diverse culori/ nuanțe plasat ulterior in cuptor pentru a crea imaginea în relief a figurinei. Este una din tehnicile cele mai vechi ale orologeriei elvețiene, apreciată și astăzi. De altfel, este folosită doar de cele mai renumite case, fiind nevoie de artizani calificați pe această tehnică.  Ceasul a fost arătat în premieră la Gala Chronoswiss, un eveniment care a avut la impresionantul Muzeu al Traficului din Lucerna, într-o sală dedicată aviației.

Oliver_EvaEbstein_Atelier

 

(Articol publicat în numărul 32 – septembrie 2014 – al revistei TEMPORIS. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați)

CH 9043 SB_si

Publicat de admin la data de 2 April, 2015 10:30 am
Tags: , , , , , ,

Adauga un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi afisat.

  

  


2 + = 3